Ledsen om jag har lurats lite, BJ och GDJ vagnarna var kortkopplade likt den senare X8.
Det var inte vanliga X4 med enbart buffertarna borttagna och sedan kortkopplade utan en egen design som var väldigt lik X4.
Det som lurade mig var att DJ och BJ använde samma littera på fordonen trots att skillnader finns.
DJ Xa är samma som SJ X4 medan BJ Xa sedemera blev SJ X3, X3 var SJ beteckningen på dessa vagnar efter förstatligandet.
Men GDG varianten ser väldigt trevlig ut och jag

.
Kommentar angående målningen så tror jag inte att DJ hade GDG loggan i fronten.
DJ fordon ingick normalt inte i poolen av fordon på övriga GDG banor utan användes enbart för den egna trafiken.
Tar man BJ och GDJ fordonen så användes de troligen i gemensamma omlopp för trafiken mellan Göteborg och Gävle via Falun
där respektive järnväg bidrog med lämpliga fordon i proportion till hur lång sträcka på respektive bana man körde.
Att då dessa fordon målades i gemensam färgsättning och med GDG emblemet är naturligt för att få enhetliga tåg.
DJ fordon som enbart användes i Norge-trafiken över Kornsjö fanns ingen anledning att identifiera med GDG emblemet.
Ljusarrangemanget tror jag inte var olika hos de olika järnvägarna utan den stora topplyktan var en senare modernisering av fordonen.
Även SJ fordonen hade enbart den mindre slutlyktan i toppen vid leveransen.
Så jag tror snarare det är en fråga om tidig/sent fordon än vilken bana det tillhörde.
Har letat fram några inlägg på Järnvägshistoriskt forum med intressanta bilder;
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=91753
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=91346
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=71889
Särskilt den sista gillar jag, uppenbarligen gick de med båda strömavtagarna uppfällda.
/æ