Visa ett inlägg
Gammal 2012-12-04, 22:43   #7
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

Ur Ångloklära, som i sin inledande historiska översikt beskriver inte bara Rocket och dess medtävlare utan också föregångare och efterföljare till dessa tidiga lok (inklusive Förstlingen), inhämtar jag följande: Tävlingsversionen av Rocket hade snedställda cylindrar som på fotot i inlägg #2 och träklädd panna (den hade också skorstensstag som på modellen i inlägg #1). Senare versioner hade cylindrarna närmare vågrätt läge (men inte helt vågrätt) och de två blästerrören från cylindrarna till skorstenen utbytta mot ett enda (vilket tredubblade arbetsförmågan). Rocket var kokseldat. Den långa skorstenen är till för att ge ett bra drag och därmed bättre effekt. Vad kronan på skorstenstoppen har för funktion vet jag inte, den konstruktionsdetaljen verkar inte ha funnits på så många andra tidiga lok (även de med höga skorstenar). Kanske är det bara utsmyckning?
Erafjel besöker inte forumet just nu