Citat:
Ursprungligen postat av lan
|
Början av 70-talet bestämda man i Europa att man skulle införa ett gemensamt automatkoppel.
SJ drog igång en stor ombyggnadskampanj där loken förbereddes för det nya centralkopplet (det syns en öppning mitt på buffertbalken, ofta med några ribbor över).
Hur det gick vet vi idag men rätt mycket pengar lades vid tiden på att förbereda för kopplet.
ERTMS finns idag på Bottniabanan och även den nya delen av Haparandabanan har väl också systemet.
Men kostnaden för att utrusta fordon är stor och det finns väldigt många mil järnväg att införa systemet på.
Att ERTMS ska bli allmänt förekommande lär dröja, att få ett gemensamt signalsystem över hela Europa är ju inte så viktigt då det redan finns lok som klarar skillnaderna.
Och operatörer som enbart kör inom ett lands gränser har ju ingen anledning att skynda på utvecklingen.
10 år tills det blir allmänt i Sverige, jag sticker ut hakan och påstår det kommer dröja klart längre än så.
20-30 år om det nu inte läggs ner pga. höga kostnader utan massiva fördelar jämfört med befintligt system.
/æ