Det verkar rimligt att multdosan ska öppnas så. Jag har forskat runt en del på nätet men inte hittat någon endaste bild på multade AEG-lok, trots att de gick så planenligt med koppelvagn och normalspårsvagnar mellan Karlstad-Skoghall, åtminstone på 50-60 talet.
Däremot har jag hittat en massa andra detaljer, det finns ganska många bra bilder på järnvägsmuseums hemsida
samlingsportalen
Några grejer att nämna:
- från början breda strömbyglar på "trissolatorer", sedan utbytta mot tyska byglar som är bredare upptill.
- fyra av loken (33, 37, 40 och 41) målades röd och gräddvit, troligen under andra halvan av 60-talet. Persontrafiken lades ju ned 1964 och de tre sista ASEA-loken kom 1966. Då slopades flertalet av AEG-loken, men fyra lok behölls och målades om. Övriga 11 lok var alltså bruna under hela sin livstid.
- 33:an hade en rakare målning av de röda fälten i fronten än 37, 40 och 41. Dessutom saknade den vinghjulet i fronten.
- Det verkar som att de fyra ommålade loken fick ena "tyskbygeln" (den i B-änden) utbytt mot en likadan som ASEA-loken (tror att de heter LLXJ), men monterad på en klumpigare ställning.
- från början hade loken någon sorts skyddsplåt ovanför löphjulen, men den togs bort senare.
- röda skärmar över bägge nedre strålkastarna (monterade utanpå) användes tydligen i lokens ungdom, men verkar ha upphört på senare tid.
-från början hade loken tre fönster på varje sida och två ventilationsöppningar nedanför dessa. Senare har två fönster ersatts av ventilationsgaller och de två nedre öppningarna satts igen.
- övergångsbrygga (det finns ju en dörr i fronten) togs bort på senare tid
- de fyra ommålade loken användes mest i växling, jag har inte hittat en enda bild på ett ommålat lok i tjänst som hade plogar påmonterade.
Jag letar vidare efter detaljer
Om du söker på nklj och något av de fyra loknumren 33, 37, 40 och 41 på Google bilder så ser du exempel på flera av de saker jag listat ovan.