Hej alla glada - bortsett från undertecknad!
Istället för screenshots bjuder jag på skrämshots, bildmässigt ett supersurrogat.
Jag har planerat och jobbat för att lägga ut min cab-bana - se screenshots tidigare år - i tre versioner; TRS 2010 för Win XP, 2010 för Win 7 och 2012 för Win 7. Det här har jag jobbat med i över ett halvt års tid. Målsättningen är att inte ett enda kuid-nummer skall saknas. Det här har fått konsekvensen att baspaketet med cdp-filer för alla banorna har växt i förfärande fart, ligger nu på 500 mb!
För en vecka sedan var jag nära målet. Sparade XP:ns session och route och skrotade datorn. Strax efteråt låtar LAn meddela att Svenska signaler "b3" utkommit. Några filer har försvunnit skrev han. Det var kilometerstolparna i 2012-versionen. Men jag har dom i 2010, men klarar inte konsten att ha två bildrutor i datorn, dels för 2012, dels för referensen 2010. Inköpte en ny tredjeklassens XP-dator och la in 2010-versionen från Win 7.
Det började bra. Först vägrade Trainz ta emot sessionsfilen. När jag se lyckades övertala Trainz att ta emot sessionsfilen upptäckte jag att jag straffats; all konfiguration spårlöst borta. såväl för semaforer, vägskydd, klarare och ett stort antal splines.
Men sk-tjobbet med att återställa kilometerstolparna fortsätter och dagens glada budskap är att jag klarat av 30 kilometer, 12 återstår. Sen ska XP-banan repareras o s v
Så det där med skrämshots. Gör jag en ändring i en bana måste jag göra samma ändring i två till. Har dessutom målsättningen att inte ett enda kuid-nummer skall saknas.
Har inte lyckats byggt en banmeter på nästan ett års tid till följd av mitt idiotiska tilltag. Därav bildlös bildtext. Och under tiden har synen drastiskt försämrats - för att inte tala om minnet.
Nisse
P S Kanske jag får ut banorna innan jag fyller 80 om några månader. D S
|