Hej!
Jag tycker det är ganska löjligt, att man inte kan få PRAO-plats hos en lokförare. Pratade med Hans Pursche just angående detta, då vi skall ha våran PRAO vecka 6-7. Det var försäkringar som ställde till det ifall någonting skulle inträffa, lokföraren är försökrad via sin arbetsgivare men det skulle då inte PRAo-eleven vara.
Men min skola har i alla fall en försäkring på mig, så jag vet ju inte vad som skulle kunna vara problemet där?
Sitta som tågvärd är nog inte heller något kul, åtminstonde inte på reginonaltåg/pendeltåg då man bara ropar ut "Välkommen ombord, för biljetter samt information måste ni s j ä l v a uppsöka tågvärden i mittean av tåget"...Så säger dom åtminstonde här i Östergötland.
Fast jobba på X2000 är nog lite roligare, kontrollera biljetter m.m.
Fast jag undrar hur mycket man egentligen får göra, det är ju viktigt att det utförs korrekt med biljettkontroller m.m.
Själv skall jag jobba på
Snabbt & Gott nere vid Resecentrum här i Linköping. Jag känner killen som driver det stället och frågade bara. Det gick bra.
Att ordna PRAO via telefon vet jag helst inte om jag skulle vilja, eftersom jag gärna träffar personen i fråga som skall vara min handledade och kollar igenom arbetsplatsen innan jag bestämmer mig om jag vill ha PRAO där.
Med vänlig hälsning:
Pson
http://www.tagbilder.com