Du gick ju ganska tufft ut i första inlägget i den här tråden, "grym på 3D-modellering"... Så du tål nog lite synpunkter...
Vad har du för underlag när du bygger? Du har en del grejjer som du kanske skulle behöva kika på, modellen har en del saker som gör att det inte riktigt ser rätt ut. Nu beror det ju alldeles på vad du har för ambitionsnivå förståss, men är man grym på 3D så pliktar det lite... haha, elaka hatten på mig nu tror jag... Nej då, inget allvarligt menat, men vill du få ihop en toppmodell bör du kika på dessa saker innan du kommit för långt.
Du har fått för stor radie på avrundningen av hytten. Det för med sig att frontfönstren blir fel, dina har fel proportioner. Originalet är bredare.
Placering av fönster/lyktor är det nått tok med. Studera luften mellan övre lyktgrupp och fönster, dom klossar nästan ihop medan din har ordentligt med luft mellan.
När vi ändå är på lyktgruppen, ta en titt på format, radier och proportioner, går nog att jobba lite mer på det.
Ta en koll på sidofönstret, det ser fel ut. Undre och övre horisontella linje på fönstret är nog samma som frontfönstret har.
Titta på ytan ovanför frontfönstret, din har ett stort avstånd fönster - tak medan originalet har betydligt blygsammare.
Kolla radierna i hörnen på sidofönstren, dina är för skarpa.
Noteringarna är inte fullständiga eftersom det är svårt att säga vilka referenser du har på detaljerna. Försök att få ett antal mått solida som du vet är helt korrekta och när du måste syfta något, så gör det till ett solitt mått så att säga. Dvs, syfta inte en detalj till nått du redan sýftat till tidigare, då får du dubbel syftning och då är du på hal is.
Som sagt, det beror ju alldeles på din ambitionsnivå, men du skrev ju att "leta gärna fel" så därför blev det posta av dessa synpunkterna. Annars känns det egentligen lite oartigt att anmärka på en fin modell och höga tempo.
Studera gärna bilder, bildgogglar du på X2000 får du fram gott om bilder som illustrerar bl.a. de synpunkter jag här framför. Tänk på att en fin modell inte bara innebär att hänga på en herrejösses massa detaljer, dom ska sitta rätt också. Intrycket av ett lok framifrån är lite som ett ansikte, man känner igen det men är det lite fel så ser man att det är nått som inte stämmer. Inte förrän man korskollar mot riktiga bilder kan man börja se vad det är som är tok. Har du ritning?