Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-20, 20:14   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tackar för intressant historia stickanw! Bagagehyllorna var tydligen ett populärt substitut för säten, här en bild från samlingsportalen tagen av Lennart Nilsson (Ja, den Lennart Nilsson! Han är och har länge varit en tågentusiast) ca 1955:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBDB16472

Det var vanligt att gamla träramsvagnar med öppna plattformar fick ett andra liv som verktygs- redskaps-, bangårds- eller tjänstevagnar. Dessa var ofta målade i en mellangrå färg med data och uppmaningar om att vagnen skulle växlas försiktigt påmålat på sidan. En bild hittade jag, med två tjänstevagnar i bakgrunden:
http://www.samlingsportalen.se/getit...m_KBDB12923_01

Det är ofta dessa vagnar som överlevt till idag då de kunnat återställas till originalskick. Tyvärr så saknas ju av naturliga orsaker inredningen.


BFo 1279

Nästa vagn som kommer ut ur verkstaden är syskonvagn till CFo, nämligen BFo som vi också har hört talas om tidigare, nämligen vagnen som senare genom BFo4 blev BFo5 som vi såg i förra etappen. Dessa vagnar byggdes i 18 exemplar mellan 1900 och 1904 som jag sagt tidigare, dock så misstänker jag att de precis som CFo behöll sitt littera BFo fram till 1909 då 1:an hakades på då man började att leverera kontinentalvagnarna som alla fick siffra 2. Dock så tillverkades det aldrig några andra BFo-vagnar än dessa. Som tidigare sagt så blev de BFo4 på 20-talet med skjutdörrar och passageraränden inbyggd och därefter byggdes de om till BFo5.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat