Visa ett inlägg
Gammal 2015-09-13, 14:51   #23
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Del 11 av många

Handens station (38 km från Nynäshamn) är intressant. Här kan jag för första gången få en indikation har pass exakt en DEM-karta är. Anledningen är att jag har två rätt säkra mätpunkter; nämligen hans station som är inprickat +-20 meter och Nynäshamn +-10 meter. Jag har mätt avstånden i Google Earth och DEM-banan. Det visar sig då att DEM-kartan är 104 meter för kort. Med hänsyn till mätfel ett rasande bra resultat.

Däremot är jag inte nöjd DEM-kartans höjd- och längdsiffror; station Handen ligger 10 meter för högt och 304 meter för kort. Här ska man tänka på att spårdragningen är rätt grov och påverkas av den kuperade terrängen.

Kontaktledningarna i en 50-tals bana förvånar säkert. Anledningen är enkel – Nynäsbanan skall den den är färdig delas upp i två banor, dels Nynäsbanan Old (äldre signalsystemet, 50-tal), dels densamma Mod (ljussignaler, 70-tal). Det är lättare att lägga in kontaktledningar innan skog planterats.

Liksom Lan med Nynäsbanans stationsbyggen jobbar jag med bilder. Hur jag lyckats vsas i bildfilen har under. Ett problem med Lans byggen har varit, att jag fått gjort ständiga revideringar – dock ett nöje.

Handen har bjudit på utmaningar, främst den svängda träperrongen som består av 25 splines, vilket innebar 50 vertex att hålla reda på och placera in exakt rätt. Totalt innehåller bangården 186 vertex.

Grunden är Bengans DEM-karta och spårplaner från 1919. akyuella in i 70-talet. Enligt planen var Handen utrustad med s k vattenhäst som försörjdes av en vattenbehållare vid stationsplanen och ett pumphus med nedgrävda ledningar.

I fortsättningen bygger jag efter kartor från 1905 – det blir roligt, det.

Drevviken nästa... ...nästa Drevviken.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1 Handen.jpg (222.6 KB, 167 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2 A.jpg (187.4 KB, 166 visningar)
Filtyp: jpg 2 B.jpg (266.6 KB, 165 visningar)
Filtyp: jpg 3 A.jpg (142.8 KB, 166 visningar)
Filtyp: jpg 3 B.jpg (155.7 KB, 164 visningar)
Filtyp: jpg Pumohuset.jpg (209.8 KB, 165 visningar)
Filtyp: jpg Skärning.jpg (246.7 KB, 166 visningar)
Filtyp: jpg Vertex.jpg (276.2 KB, 164 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat