Visa ett inlägg
Gammal 2015-10-07, 00:40   #13
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Sådär, efter oräkneliga antal försök och krascher så har jag lyckats identifiera problemet. Har kommit fram till att det andra loket kan vara vilket som helst, så Ds:ens bugg i hytten som man får felmeddelande om har inget med detta att göra. Dessutom så måste loken som man byter mellan stå på ett tillräckligt stort avstånd från varandra att det andra loket inte syns från V5:an, så jag tror att LOD eller att spelet försöker att spara minne genom att ta bort saker som är långt bort att göra.

Buggen är något internt i Trainz och går således inte att göra något åt, men man kan komma runt den i alla fall genom att göra på följande sätt:
Leta reda på STL V5 Hytt,<kuid:67375:100950> I CM och öppna configen för att leta reda på följande rad:
cabin-visible-from-outside 1
Byt ut 1:an mot en 0:a
Commita och nu skall felet vara borta.

Vad som verkar hända är att när man markerar V5:an så laddas dess hytt (pga av taggen som syns ovan i hytten som gör att hytten är synlig från utsido-vyn). Sedan byter man till det andra loket och går in i dess hytt vilken då laddas. När man sedan går tillbaka till V5:an så kraschar Trainz. Antagligen för att V5:ans hytt har kastats ut ur minnet och ersatts av det andra lokets som sedan tagits bort ur minnet när man klivit ur den hytten, så Trainz försöker läsa minne som den inte längre har tillgång till vilket den inte får och kraschar. En annan intressant sak som jag också upptäckte var att om man pausar spelet så kraschar inte Trainz fören man resumar spelet vilket är rätt udda.