Del 15 av många
Så har en liten milstolpe passerats – nämligen Högdalen, den sista SNJ-stationen före SJ-stationen Älvsjö. Dit återstår det drygt fyra kilometer markarbeten och banans sista banvaktsstuga. Därmed har samtliga SNJ-stationer och hållplatser lagts.
Högdalen är en rätt anonym station. Om den vet jag bara att den öppnades som hållplats 1929, utrustades med mötesspår 1973 och avancerade till pendelstågsstation.
Det som nu väntar är stort; Älvsjö bangård med Nynäsbanans anslutningsspår. Här träffar SNJ på Södra stambanan. Älvsjö är också en betyande godsstation för Stockholm.
Ånglok och elstolpar passar väl inte ihop...? Nej, men förklaringen är enkel. Den här banan skall, när den är färdig, delas upp i två banor; SNJ Old (50-talsbana), SNJ Mod (70-talsbana: Det är lättare att lägga ut elstolpar i det här skedet för att sedan ta bort dem ur Old. Framför allt handlar det om att byta ut signalsystemet (semaforer m m) till ljussignaler.
Men dessförinnan skall den liggande banan revideras
Nisse
Senast redigerad av Nils Blid den 2015-10-19 klockan 16:07.
|