Det där är inte spårmått, det är avstånden till perrongerna från spårmitt som avses. Jag vill att det ska överensstämma med verkligheten och helst inga kompromisser. Det finns ett spåravstånds-verktyg för 4,5 meter (Spåravstånd 4.5m kuid2:41462:60017:1), den syns säkert på någon utav mina tidigare bilder. Den är inte perfekt men den gör jobbet! Och om man sätter ihop två, så blir det 6 meters spåravstånd, osv...
4,5 meter är ett minimimått men det används som standard, detta är citerat från TDOK 2014:0075 :
9 Spåravstånd
Spåravståndet är det vinkelräta horisontella avståndet, mellan två spår från spårmitt till spårmitt. Spåravståndet ska vid nybyggnation och större upprustningar vara minst 4,5 m med undantag för spåravsnitt in mot spårväxlar där spåren löper samman.
Där spåren inte är parallella mäts spåravståndet som summan av de horisontella vinkelräta avstånden från varje spårmitt till en punkt mitt mellan spåren.
Där tre eller flera huvudspår löper parallellt ska vartannat spåravstånd vara minst 6 m.
Kommentar: På bangårdar med flera avvikande huvudspår, avsedda för uppställning eller växling, tillåts 4,5 m spåravstånd.
Kommentar: Normalt anordnas spår parallella med spåravstånd ”exakt” 4,5 m. Det finns framtagna standardlösningar för växelförbindelser mellan parallella spår med 4,5 m spåravstånd.
Från uppställningsspår och andra sidospår där arbete, som inspektion av vagnar, växling, lastning eller lossning av vagnar, sker ska spåravståndet till närmaste huvudspår med sth ≥50km/h vara minst 6m.
Slut citat!
Observera kommentarerna i kursiv stil!
När jag har byggt tidigare så har jag jämkat ihop spåren på varje sida av perrongen med hjälp av de verktygen som du visar, tycker två meters perrong är lite mellan två spår, brukar använda mig av fyra eller mer och då blir ju avstånden automatiskt över 6 meter.
Det finns många "roliga" mått och begrepp att berätta om, men är lite fel forum kanske...
När det gäller att förenkla byggandet av kontakledningssystemet så är det bara lovvärt, ju mindre inställningar som behövs desto bättre, dock så kan ju placeringarna av objekten vara ganska fritt inom reglerna, speciellt på stationer, så att låsa sig enbart till spåren kan ju bli begränsande, fast LAn skriver ju att man ska kunna plocka in STW:s objekt också, så jag ger

!
mvh
Håkan