Visa ett inlägg
Gammal 2017-01-05, 19:09   #4
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Ja, den där trackmarken som jag döpte till "Undveket" ser ju lite tråkig ut så jag har börjat staka mig vidare in i Tivedsskogarna.

Har lagt linje förbi Undveket upp till förgreningsstationen Kråkvattnet. Banan är ju bara en fiktion, men upp till Kråkvattnet så går det i alla fall att hitta spår i verkligheten av där banan aldrig kom att gå. Längre norrut är det snårigare(i dubbel bemärkelse). Efter lite detaljgranskande av kartor så har jag kunnat dra linjen ungefär som jag tänker mig att den skulle ha kommit att gå i verkligheten.

Tog fram WNJ boken och läste lite om Kråkvattnet för att luska ut vad man kunde tänkas finna där. Det står bland annat om att man varje kväll klockan 18:42 kunde få höra på konsert av en koltrast på kilometertavla 19 i stationsparken. Blev nyfiken och kände mig tvungen, så jag satte ut YBo8 i Kvarstad och drog iväg i en sådan fart att tillochmed "Snabbe Otto" hade varit en prick i backspegeln. Väl framme vid Kråkvattnet kunde jag konstatera att trippmätaren visade på 18690 meter. Jahopp, det blir bara till att baxa spår, för jag ska ha mina 310 meter om jag så ska "låna" dem från YxJ!

Två bilder från banan bjuder jag på:

Kråkvattnets nya stationshus. "Stationsparken" till höger.

Forsviks bruk, vid norra infarten till Forsviks station. Många tillfälliga byggnader som byts ut en efter en mot nybyggda från Lan