Ämne: Thor i Tane
Visa ett inlägg
Gammal 2017-03-04, 13:41   #34
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Nu har äntligen Thor fått en animerad slidstyrning. Tack och lov att det finns smarta personer som delat med sig av sitt kunnande. En tråd som korvtiger startat på Aurans forum angående animering av Walschaerts slidstyrning och de exempelfiler som finns på sidan för blender trainz exporter, har varit en ovärderlig hjälp. Lite problem var det ju, i Thors slidstyrning är slidstångens anslutning till försprångsstången omvänd mot den i exemplen. Trodde att det var detta som ställt till det med animationen, men så småningom visade det sig att det i en liten diskret ruta skulle stå 2 istället för 0 . Importerade bogeyn i Trainz som en ”scenery asset” allt ser ok ut. Om man analyserar animationen mycket noga i Blender, så roterar änden på försprångsstången där slidstången ansluter något i stället för där tärningsstången ansluter (där rotationen ju skall vara, om jag inte är helt ute och cyklar). Det är näst intill omöjligt att se i Trainz eftersom slidstången dessutom rör sig helt horisontellt. Nu återstår det att spegla över slidstyrningen till högra sidan och rotera det 90°.

Intressant information Rely kom med vad gäller ångbromsmanometer på BLJ-tiden. Har förgäves försökt att se hur det såg ut i hytten på Thor i DVD´n från BLJ inför nedläggningen. Tyvärr lyckas man konsekvent undvika att filma mot manometrarna.

Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat