Ämne: Thor i Tane
Visa ett inlägg
Gammal 2017-05-18, 00:16   #7
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Här är en exempelanimation på vattenståndsglasets animation enligt min och Lans metod, gjord i Blender 2.78.

Tillvägagångssättet:
1. Modellera pelaren som en cylinder
2. Splitta pelaren (Ctrl-R och scrolla upp är ett bra verktyg, eller W->Subdivide)
3. Luta övre ytan genom att markera den och trycka Ctrl-Alt-Shift-S för shear-verktyget. Tryck Y för att låsa i Y-axeln. Dra med musen tills ytan lutar tillräckligt.
4. Skapa, namnge och länka alla lattices.
5. Ställ in antal frames i animationen till 101.
6. Flytta till sista framen.
7. Markera alla lattices till vattenpelaren (alltså alla utom b.r.main) och keya dem genom att trycka I och välja Location i listan.
8. Fortfarande med alla lattices markerade, flytta till frame 1 och flytta alla lattices ned så att hela översta segmentet döljs i ventilhuset. Keya detta som förut. Alla segment utom första är nu för långt ned, men det fixar vi i steg 10.
9. Öppna Graph Editorn, markera alla animerade saker, tryck T och välj Linear i listan för att interpolationen ska bli linjär och animationen helt jämn.
10. För alla lattices som du animerat, gå in i constraints-menyn och lägg till Limit Location. Kryssa i Minimum Z. Detta kommer göra så att latticen inte rör sig längre ned än till det tal som ställs in. I mitt exempel är detta Z=0, men detta kan ju skilja sig beroende på hur du väljer att animera ditt vattenglas.

Därefter borde det fungera som i min fil. Hoppas det gick att förstå!
Bifogade filer
Filtyp: zip vattenglas_anim.zip (76.7 KB, 55 visningar)