Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-08, 22:50   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Detta kommer bli mycket lättare nu! Men byggaren måste fortfarande förstå var visarna skall placeras på banan. Hänvisar (som vanligt) till Banläran Band I (Kungl. Järnvägsstyrelsen 1916), sidorna 440-443. Dessa finns att beskåda här:
http://www.ekeving.se/t/BL1916/2_439-444.pdf
Dessvärre är kvalitén på scanningen inte den bästa, så Bild 580 som visar exempel på placeringen syns inte så tydligt. Men texten ger kanske lite ledtrådar om placeringen.

Kort sagt så skall början och slutet på alla backar markeras. Korta och mindre branta backar kan sammanslås till och man skriver då ut genomsnittslutningen (det är den som knappen räknar ut).

Visaren fungerar så att den vänstra vingen (den som lutningstalet står på) visar om lutningen som kommer är uppför, utför, eller om det är plan mark, vilket markeras med H för Horisontell. Trianglar uppåt eller nedåt betyder att lutningen är ringa (mindre än 5‰ men mer än 1‰). Visaren läses alltså baklänges, från höger till vänster. Så man ser på den högra vingen om man kommer från en nedförsbacke, uppförsbacke, eller plan mark samt på den vänstra vingen om man kommit fram till en nedförsbacke, uppförsbacke, eller plan mark.

Sedan gäller det förstås att förstå vad stigning med 7‰ betyder. Promille betyder ju per tusen, så en stigning med 7 promille betyder att spåret höjer sig 7 meter var 1000:e meter (= 7 mm per meter).

Har du eller någon annan funderingar så är det bara att fråga!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat