Visa ett inlägg
Gammal 2021-04-24, 16:20   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Nynäsbanan på gott och ont

Har dammat av den gamla Nynäsbanan (SNJ, Älvsjö-Nynäshamn, drygt fem mil lång). Det blev en överraskning, mest beroende på kort minne.
Jag började bygga i Trainz 2010 men flyttade över den till TANE, A New Eera, SP 4, där den befinner sig nu.
Nynäsbanan är ett kooperativt bygge med tunga inslag av Lan (assets 99,9%), Jgloket (signalerna) och Bengan (DEM-spåret). Jag, Nisse, är ”byggmästaren”.
SNJ kommer aldrig in i TRS 19 eftersom eftersom den bygger på olika egenskaper mellan Tane och TRS 19. Ytterst handlar skillnaden om svensktskapade objekt och N3v:s inbyggda objekt.
Provkörning med AI-tåg gav mindre trevliga inslag. Tågen låstes fast vid varja vägskydd. Dessa fick identifieras ett och ett – en operation som krävde tålamod med ständiga omstarter. Samtliga trilskande vägskydd är mer eller mindre utrotade. Jag anade en konflikt mellan våra vägskydd och banans enda inbyggda objekt; Road.
Nu fungerar banan AI-mässigt i båda riktningarna.
Ett annat problem var att spåret fylldes med Lans Skogsdungar/Blandskog, men som i stort sett åtgärdats.
Därmed kan nyskapandet av Nynäsbanan starta på allvar. Härliga timmar väntar.
Men...:
… efter en natts vila uppstod Nynäsbanan i TRS 19 – dock på gott och ont, vagnar i ett rullande tågsätt försvann plötsligt, hastighetstavlorna fungerade inte – och det värsta; ingen cursor.

Den bifogade bilden visar ett nödvändigt uppehåll vid station Handen.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Handen toa.jpg (296.8 KB, 59 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat