Visa ett inlägg
Gammal 2025-11-16, 17:16   #7
tanigardi
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Naturligtvis hade jag försummat att kopiera in länken till tutorialsiten jag nämde , var tydligen mer än lovligt virrig i går. Här kommer i alla fall länken:

https://doug56.net/Blender2.9+Course00Index/

Vad gäller Trainz-build så är det så att PBR-texturerade assets måst ha build-nummer 4.6 eller senare för att fungera.

Category-class är ett sätt för Trainz att definiera vilken ty av asset det är, i mitt exempel står BR för: Railway (scenery non-functional), i ditt fall står BI för: Industrial (scenery non-functional) , Här kommer en länk som listar all typer av category-class som finns till trainz:

https://online.ts2009.com/mediaWiki/...Category-class

Lod är något som från och med Build 4.6 måste finnas om assetsen består av 500 trianglar eller fler. Lod innebär att man skapar flera versioner av meshet där man minskar poly-counten successivt så man till slut har en version av meshet som består av mindre än 500 trianglar. lod0 är meshet som består av flest trianglar, lod1 bör ha minskats till minst 20% av lod0 och därefter om man behöver fler lod-nivåer, minskas med 50 % till lod2 och så vidare.
Man kan i Blender se antalet trianglar längst ned i högra hörnet:

Syns inte detta så får man högerklicka på listen längst ned och sätta en bock i rutan scene statistics.

Varför i mitt exempel det finns både .FBX-filer och trainzmesh filer är för att när man comittar asseten så skapas .trainzmesh-filer av .FBX- filerna. trainzmesh-filerna är de som används av Trainz i spelet och om man vill kan man ta bort .FBX-filerna efteråt. När man comittar en asset första gången så skapar Trainz också en .textur.text-fil för vare textur som asseten använder. Tilläggas kan också att oftast måste man ta bort raden som börjar med texten Alpha till både albedon och normalen.

Varför filändelsen är .png till albedon och .tga till normalen och parametern är för att jag inte lyckats exportera normal och parameter -texturerna korrekt med .png, detta är något jag skall försöka forska mer i, för en .png-textur tar mycket mindre plats än en .tga

Hoppas jag lyckats förklara det hela, är tyvärr inte den mest pedagogiskt lagda. Kom gärna med fler frågor, roligt att det är fler som vill börja bygga saker till Trainz.

//Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat