Visa ett inlägg
Gammal Igår, 22:13   #226
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 734
Standard

Wow, tjusigt! Jag tycker du lyckas få till landskapen väldigt bra!

Kul att du hittat lite linjeböcker över banan! Där kan man få ut mycket information om man förstår de kryptiska texterna.
Du hittade själv mycket riktigt att banans sth blir 90 km/h efter nedsättningen. Dock svarade du inte på din fråga om hur det markeras på banan, så här kommer en liten utläggning om det.

I Tidtabellboken del A (tdt A) för en viss bansträcka (där jag misstänker att du fått både linjebeskrivningen och hastighetsbestämmelserna ifrån) står det som du redan hittat vilken sth som gällde för bansträckan, vilken oftast var olika för olika loktyper. Dessa gällde överallt där det inte var explicit markerat med en hastighetstavla att hastigheten var nedsatt. Fasta nedsättningar markerades med en hastighetstavla där nedsättningen började och en blank hastighetstavla där nedsättningen tog slut för att markera att banans sth åter gällde. Sådana tavlor återfinns exempelvis i 1947 års säo (Säkerhetsordningen, "regelboken" för tågtrafik), sidan 33, figur 40: https://www.ekeving.se/hi/SJdok/sao/sao_1947-1953_A.pdf

Alla hastighetsnedsättningar från banans sth skulle orderges lokpersonalen på ett av tre olika sätt, så att de var förberedda på dem. Vid fasta nedsättningar som gällde permanent så skrevs de in i linjebekskrivningen i tdt A, likt den du hittat. Den linjebeskrivningen hade alltid lokföraren uppslagen när de körde. Permanenta nedsättningar markerades med hastighetstavlor.
För nedsättningar som fått tillämpas för att man hade upptäckt ett spårfel eller dylikt och som bara gällde tills felet hade åtgärdats, ordergavs dessa på veckoordern, alltså en lapp med ordrar som gällde en viss vecka och som varje lokförare måste plocka med sig ett exemplar av innan denne påbörjade sin tjänstgöring. Dessa nedsättningar markerades antingen med hastighetstavlor om sådana fanns tillgängliga, eller med bansignaltavlor (även kallad varsamhetstavla i nyare säo-utgåvor), vilken ses i figur 39 i 1947 års säo, ifall man inte hade någon hastighetstavla tills övers. Då gällde den sth som stod i veckoordern mellan bansignaltavlorna.
Och i det tredje fallet; att en nedsättning fick införas akut mitt i en vecka så den inte hann tas med i den veckans veckoorder (man gav aldrig ut flera versioner av samma veckas order, för att inte riskera att vissa förare råkade ha en gammal version av veckans ordrar), fick den nya ordern skrivas på en så kallad S10-blankett till varenda tåg som skulle passera sträckan av tågklareraren (stinsen) på tågets utgångsstation. Detta skedde tills nästa veckoorder gavs ut och den kunde tas med där (eller tills felet åtgärdades, ifall det skedde inom veckan) En sådan S10-blankett finns det ett exempel på i bilagorna till 1947 års säo:
https://www.ekeving.se/hi/SJdok/sao/...7-1953_BIL.pdf

Sedan är det fler saker som begränsar ett tågs sth:
1. Banans sth och hastighetsnedsättningar enligt ovan
2. Lokets sth (både för loktypen och loktypen på en viss bansträcka), och sth för vagnarna i tåget
3. Tågets sammansättning, så som last med särskild sth, farligt gods, obromsade vagnar sist i tåg och framförallt tågets bromsförmåga, bromsvikt, bromstyp, etc.

Tågets sth för en viss sträcka är det minsta talet av dessa tre
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat