Visa ett inlägg
Gammal 2003-08-12, 12:13   #24
niofem
Guest

Standard

Jag tycker att Sverige inte ska gå med, tycker dels att det är onödigt att folkomrösta när det ändå kommer att bli ja förr eller senare.

Lyssnade på några inlägg angående denna fråga i SR P3 i går, en tjej skrev in och tyckte att det är felaktigt att folk röstar nej för att de är emot förändring. Hon menade att det hela kommer att förändras ändå.

Och när alla politiker ska "informera" svenska folket orkar ingen lyssna. Senast i form av debatter där en är för och en är emot euron; båda två hävdar att inom exakt samma fråga kommer just det de tycker att vara bättre, och så rabblar de upp en massa argument. Frågan är bara vilka argument som är riktiga och oriktiga. Kan vi inte ansöka om dispens från EU och "testa" euron under ett år och sedan göra en folkomröstning? Kontroversiellt? Javisst. Orealistiskt? Självklart! Vettigare? Helt klart, då vet man ju vad det är man röstar om!

Till saken hör att EMU är en del av EU, den tredje delan i europasamarbetet om jag mkinns rätt. Är man med i EU bör man alltså även vara med i EMU. Men Sverige borde aldrig ha gått med i EU över huvud taget, tycker jag...

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net