Citat:
quote:Tidigare skrev Fredrik
När man skapar texturer som använder bump mapping till Trainz (undrar om jag är nära att kliva över NDA nu) så använder man ju en extra fil som måste finnas med.
Om man har en bana med 100 objekt som alla använder 2 olika texturer så måste 3d-kortet läsa in 200 texturer. Lägger man bump mapping på dem blir det 300 filer den måste läsa in. Här kommer hårddiskens prestanda in och att det kan bli en hel del läsande från disken som påverkar prestanda.
Generellt sett är det bättre att använda en större textur än 2 mindre. (t.ex en 512x512 istället för 2 256x256)
Sen så tror jag visst att Ian vet både det ena och andra så nu ska du vara snäll mot honom Tomas 
|
Fredrik,
Tomas är visst snäll, han har stora kunskaper när det gäller Trainz, grafik och datorer. Det är ett nöja att debatera med Tomas och han behöver inte alls vara "snäll" mot mig.
Jag fick en demonstration av några studenter vid universitetet i Tübingen (sydtyskland)vid intitutionen för datorgrafik,om vad som kan göras med Gmax 1.2 och en egentillverkad grafikmotor som arbetar mot Open-GL, och det var imponerande. De använder bump-, reflexion-, illuminate- mm, och lyckas driva en 1.6 Ghz processor med GeForce 2 grafikkort med 100-tals mycket detaljerade, rörliga objekt utan det minsta hackande.
Om Ni kan lite tyska finns en (relativt gammal) Gmax-3DS-tutorial på följande hemsida:
http://rzhome.rrze.uni-erlangen.de/~...s/gmax_tut.htm
Aurans Jet-motor vers. 2 är säkert mycket bra, så vi får hoppas att även vi kan använda åtmindstone bump-maps utan att tappa fps.
LAn