Ämne: Bump-Maps
Visa ett inlägg
Gammal 2003-09-04, 23:15   #3
emges
Senior Member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev LokKalle
Läste ovan diskusitioner om fps, NDA, drool maps. Kan någon förklara för mig vad det är för något.
Denna har vi väl inte svarat på?
fps = bilder per sekund, dvs hur snabbt 3D-världen uppdateras.
NDA = Ett avtal man ofta har med en spelutvecklare som kräver att man inte avslöjar något publikt om det som håller på att utvecklas.
drool mop = dräggelmopp. Begreppet myntades på Aurans forum då läckra bilder av tåg och Trainz visades där.

Citat:
quote:
När jag expereminterade med min Y7 för att spara polyoner så varnade mig Fredrik för att använda genomlysande texturer därför att det inte fungerade på lok. Tänkte spara polyoner till fönstren med hjälp av detta.
Där emot så byggde jag Y7:an som står upppe i Mellerud som är modifierad till arbetslok med en del kranar på taket bl.a. Kragen runt korgen till liften är av nätkonstruktion och den målade jag med genomlysaden textur och det fungerade när jag körde loket i Trainz utan problem.
Är det något nytt som kommmit till om sådant här ni snackar om?
Normalt sett fungerar transparanser utan problem. Det kan dock uppstå problem om transparanser möts eller befinner sig i samma objekt. Grafikmotorn har svårt att bestämma vilken som är närmast kameran. Detta beror på att det inte finns tillräcklig precision i djupled i grafikmotorn. Detta är inget ovanligt i 3D-spel. I exvis MSTS så "fuskar" motorn och man måste manuellt sätta avståndet. Dom kan där dessutom bara användas på rullande material. I Trainz kan man använda transparanser var som helst i 3D-världen och då uppstår dessa problem i vissa situationer. Oftast kan man lura 3D-motorn genom att göra nya enskilda objekt och texturer med enbart transparanser.

Ang bumpmaps så drar det naturligtvis framerate eftersom det är ytterligare beräkningar som 3D-motorn måste göra. Fördelen är att det är mycket snabbare än om man skulle gjort samma skrovlighet, nitar mm i äkta 3D.

Utan att bryta NDA kan jag nog säga att stödet för bumpmaps i Gmax beror på Discreet. Det verkar inte vara ett tekniskt problem utan ett juridiskt. Vidare så är dom inte helt lätta att få till, men det blir otroligt snyggt[^][].

/Mats
emges besöker inte forumet just nu