Hej igen!
Eftersom jag drog igång den här diskussionen bör jag väl svara Pierre oxå.
Ber om ursäkt att jag blev otydlig i mitt svar men ibland blir det fel om man sitter uppe på natten och väntar på svar från Auran

Jag skrev "skicka" när jag egentligen menade hela jobbet att leta i arkivet, välja en användbar ritning, skanna (och försöka få en bra kontrast med min gamla skanner etc).
Mitt första inlägg var bara en liten varning så att ingen skulle få för sig att skicka ett mail till Jvm eller SJK med en begäran om att till exempel få alla SWB ångloksritningar skannade och skickade med vändande post. De flesta av er skulle aldrig göra så men den typen av begäran är tyvär allför vanlig.
Sedan är det ett par andra saker jg lärt mig under åren. En av dom är att man ska ta det väldigt försiktigt med att skanna ur gamla böcker. Dom kan ha hållit i 80 år men om du är det minsta oförsiktig så kan du bryta bokryggen. Jag hittade denna beskrivning på har man kan göra för att minska den risken men grejen verkar ta lite väl stor plats för att vara praktisk här hemma.
http://www.xkeys.com/resources/scanproj1.htm
Jag har aldrig tagit betalt för mina "tjänster" däremot bad jag vid ett tillfälle att dom som ville ha UTC och inte kunde komma till fjolårets (H)Julmarknad skulle lägga på 20 spänn på priset för att jag skulle skicka ett ex till dom. (portot var 33 och ett bubblekuvert kostar runt 10an om man inte köper 100 åt gången).
Kenny