Det är absolut inte givet att du skall kunna stanna med ett tåg vid vägövergången om du börjar bromsa vid den signalen. Den signalen som för övrigt heter vägförsignal och kallas för 'dödskalle' finns inte heller på alla vägövergångar.
De blinkar när bommarna INTE är nere och lyser när de är nere. Om du kör ett tåg så skall du påbörja en fullbroms och
försöka stanna. du skall också tuta 'tåg kommer' upprepade gånger. Sedan så är det faktiskt alla bilisters skyldighet att kontrollera spåret innan de åker över även om bommarna inte är nere.
Om du kör någonting som kallas för en vagnuttagning, en enklare form av tåg, skall du däremot köra så att du kan stanna om bommarna inte skulle fungera.
Under de senaste tretton åren har det hänt mig tre gånger att bommarna inte har fungerat men jag har haft tur för jag har inte kört på någonting dessa gånger. På grund av att det händer så sällan så kör också de allra flesta förarna med tanken att bommarna bara är lite sena och det kanske tar 200 meter innan man börjar bromsa efter att man kört förbi signalen.
/Pursche
SVTTL
www.svttl.se