Visa ett inlägg
Gammal 2003-11-21, 20:55   #8
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pursche

Det är absolut inte givet att du skall kunna stanna med ett tåg vid vägövergången om du börjar bromsa vid den signalen. Den signalen som för övrigt heter vägförsignal och kallas för 'dödskalle' finns inte heller på alla vägövergångar.
De blinkar när bommarna INTE är nere och lyser när de är nere. Om du kör ett tåg så skall du påbörja en fullbroms och försöka stanna. du skall också tuta 'tåg kommer' upprepade gånger. Sedan så är det faktiskt alla bilisters skyldighet att kontrollera spåret innan de åker över även om bommarna inte är nere.
Om du kör någonting som kallas för en vagnuttagning, en enklare form av tåg, skall du däremot köra så att du kan stanna om bommarna inte skulle fungera.
Under de senaste tretton åren har det hänt mig tre gånger att bommarna inte har fungerat men jag har haft tur för jag har inte kört på någonting dessa gånger. På grund av att det händer så sällan så kör också de allra flesta förarna med tanken att bommarna bara är lite sena och det kanske tar 200 meter innan man börjar bromsa efter att man kört förbi signalen.


/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Kul information att läsa!

Jag var med om att en Y1 förare för Bk-tåg fick stanna innan bommarna i Ormaryd,(mot nässjöhållet!) Han gjorde något vid någon forma av "signallåda"!

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu