Tack för svaret!
Jag har redan satt ut en mängd trackmarks på mina banor - problemet är ju att det gäller att komma ihåg namnen och var man satt ut dem någonstans eftersom de inte syns på 2D-kartan. Förresten åt vilket håll skall de vridas för att resp tåg skall stanna framför märket och inte "köra förbi" och stanna med sista vagnen vid märket?
Och hur "funkar" det med trackmarks när tågen kommer från olika riktningar.
Jag tycker fortfarande att det är svårt att styra tågen i "Drive-läget" utan körorder till en bestämd plats. Om jag startat ett tåg med "drive" och lägger växlar på 2D-kartan och önskar att tåget stannar på en viss station framför en viss växel som jag "lägger fel" framför tåget - oftast är då även signalen vid växeln ställd på rött sken framför tåget. I UTC:n stannade då tåget snällt där man bestämt att det skall stanna. Dvs man lägger en tågväg precis som i verkligheten. I TRS 2004 börjar i stället tåget själv att ändra växlar och lägga tågvägar och fortsätter att köra när det kommit fram till den punkt jag vill att det skall stanna! Har tåget själv ändrat en växel går det icke att "rubba den" själv.
Har det någon betydelse att jag kör på banor uppbyggda i UTC? Har även testat på banorna i TRS 2004 och kommit till samma resultat.
Vad är och hur fungerar en trigger"
Tacksam för svar
Goran
|