Visa ett inlägg
Gammal 2004-02-29, 02:42   #15
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Eftersom Linx-tågen har likadana stolar både i Första-klass och Andra-klass så spelar det ingen roll.

Normalt sett, använder Linx Vagn 1 som Första-klass-vagn. Och som jag tidigare nämnt är stolarna desamma som i Andra-klass. Enda skillnaden är att man får en lättare måltid serverad, möjlighet till att sitta vid tre-grupperna samt en högre service-nivå.

När jag skulle åka upp till Stockholm den 21 Februari hade jag planer på att åka Linx mellan Katrineholm och Stockholm och blev då erbjuden en plats i "Första-klass" eller Vagn 1 med den nya Just nu-biljetten. Kanske har du också tur någon gång?

Anledningen till att man får åka 1 Klass-vagn ibland är att det helt enkelt finns platser kvar i dessa vagnar som man inte kan sälja till vanliga 1 Klass-resenärer. Efter ett tag släpper man även dessa vagnar i slutskedet när man fyllt 2 Klass-vagnarna.

Dock är man tvungen att åka på en lite dyrare 2 Klass-biljett. Innan det nya biljettsystemet var det Helgbiljetten samt Normalbiljetten som i vissa fall innebar plats i 1 Klass-vagn. Resenärer med den billiga Förköpsbiljetten fick således aldrig möjlighet att åka 1 Klass.

Idag, gäller ju detsamma med Just nu-biljetten. Ju högre pris en avgång har, desto större chans att hamna i 1 Klass. []

Jag själv hade turen att hamna i Vagn 2 (1 Klass) när jag åkte hem från Stockholm förra veckan.

Så det är mycket "Lotto" som man säger.

Med vänliga hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat