Stopplikt för bilar vid stillastående spårvagn vid hållplats mitt i vägen råder enligt lag och det är inget som markeras någonstans (annat än med traditionell hållplatsmarkering på trottoarkanten). Det är (som vanligt) upp till bilisten att stanna när han/hon märker att spårvagnen stannat vid hållplats för att släppa av folk. En jämförelse med amerikanska skolbussar som man inte får köra om kan göras. Vore kul med en hållplats mitt i gatan i rutten så får bilarna vackert stanna snett bakom vagnen. Detta förekommer på en del ställen i Göteborgs innerstad och mig veterligen stannar bilarna plikttroget. (Har i alla fall aldrig hört talas om olyckor.)
Stockholm och Helsingfors i all ära - men spårvagnsstaden nr 1 (Göteborg) är värd ett studiebesök!
En annan detalj från Göteborgs gatumiljö är särskilda vägbanor för bara spårvagnstrafik med särskilda spårvagnssignaler - kommer det att finnas på denna rutt? De bryter ofta den vanliga trafiken.
Denna rutten väcker många minnen till liv från prao-perioden på Göteborgs Spårvägar för 17 år sedan... T ex så ringer en klocka hos föraren när alla dörrar är stängda och vagnen kan åka - borde gå att ordna. Likaså låter en buzzer-ton när vagnens hjul slirar på rälsen, t ex vid för snabb acceleration.
Det kanske blir ett helt spårvägssystem av rutten till slut så man kan köra olika linjer?
Nåväl, ska inte gapa efter mycket... Ser mycket fram mot att köra rutten!
Per
spårvagnsentusiast
|