Då jag fick lite kritik för att inte ha rena fakta när jag uttalar mig mailade jag Nels Anderson på train-sim.com för att ta reda på fakta ang. just train-sim.com
Han skriver bland annat att han har sponsorer som ger bidrag som gör att han kan hålla igång gratisdelen av train-sim.com. Tyvärr räcker inte bidragen så för att kunna hålla igång gratisdelen för alla som vill komma åt siten därav att den är strypt så att alla får en rimlig chans att komma åt siten. Det också finns en möjlighet för de som så önskar att få konstant tillgång mot betalning.
Train-Sim.Com (and FlightSim.Com which I also run) offer primarily free access supported by advertising. Because this demand is greater than the available supply (in other words, we cannot attract enough advertising to pay for all the free access that people want) we offer a paid membership as an option. No one ever needs to pay; with patience anyone can get logged in and use the site for free. Some people feel the small price we ask for the paid membership is worthwhile to support what we do and to save their own valuable time. But no one is forced to do anything.
Jag frågade också Nels om han ville tala om hur mycket bandbredd han gör av med på siten. Här på e-buzz blir det 36-42 GB data som webserver sänder iväg per månad. Vad denna trafikmängd skulle kosta finns omnämt i tidigare nämda trådar om vi skulle sätta upp server och behöva betala för det.
I Train-sim.com rör det sig om mer än 40 GB data
per dag och jag vågar inte ens gissa vilka kostnader det medför.
Train-Sim.Com currently uses two servers and requires more bandwidth in a day than your site uses in a month, so that should give you some idea of the expenses required to run the site.