Ämne: Stormbilder
Visa ett inlägg
Gammal 2005-01-20, 14:59   #9
stickanw
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Jag tycker nog att ditt foto blev bra med fin skärpa på det viktigaste objektet, nämligen stammen med rot trots att mest skärpa syns i staketet framför trädet. Mörkerfotografering är alltid svårt men spännande eftersom så mycket kan hända under exponeringsögonblicket. Om man nu kan tala om ögonblick då en bild kan ta flera minuter att ta. Men det finns många sätt att ta bra bilder under mörkertid. Tex att stöd mot staketet som syns i bilden med armbågen eller att stå som en skytt med armbågen mot höften, men bäst är nog att investera i ett bra stativ för långa tider är nästan alltid ett måste. Ett enbensstativ är också bra då det tar liten plats men ändå ger ett bra stöd och även kan användas som vandringskäpp.
Jag håller med Fredrik när det gäller hans kommentarer men tänk på att "stor bländaröppning ger kort skärpedjup","liten bländaröppning ger långt skärpedjup". En fotocellstyrd slavblixt är även det bra att ha med sig och kan enkelt göras med en billig blixt och en blixtsko med synksladd och en fotocell.
Själv föredrar jag att fortfarande fotografera med film men har en digital"önskekamera". Det är Pentax IST DS, en systemkamera med 6,1 megapixels upplösning, där mina gamla gluggar går att använda till ett överkomligt pris

Ningening
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat