Visa ett inlägg
Gammal 2005-09-02, 17:11   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Bengan, jag har en liten damm i ett stenparti som fassan och jag anla för en 12 år sen.

Bilden är gammal men fanns på hårddisken, det är betydligt mer växter nu...

Har ett litet vattenfall som rinner nerför de större stenen i mitten. Stenen är större än det ser ut, den största väger ca 10 ton för det var precis vad Caterpiller lastaren klarade.

Största problemet med damm är de förbannade algerna och avdunstning nu på sommaren! Några saker jag lärt mig genom misslyckanden:

- Ha bra djup så vattnet inte blir uppvärmt så lätt. Dessutom så blir bottnen snabbt full med löv och skit. Vi hade först bara ca 60 cm med en djupare del på en meter för näckros men har sen ökat. Tänkte göra ytan större med men det lär väl aldrig bli av...

- Investera i en pump med ett större filter modell tunna och gärna inbyggt UV-filter. Det hjälper att hålla nere algerna. Det finns tunnor man kan gräva ner och sedan göra rent typ en gång på hösten genom att trycka vattnet baklänges. En vanlig liten pump med svamp som man lägger i vattnet kan gro igen på nån vecka under sommartid, då är det nästan bättre att köra utan svamp och bara ha gallret.

- Dammfolie är faktiskt tåligare än man kan tro, viktigt bara att man har fin sand under och gärna nåt material typ ljudisolering till bil som den ligger mjukt på. Jag har fyllt min med mindre sjösten och det händer att man trampar ner med stövlarna i den.

- Ett rätt bra sätt att göra rent botten är med en större industridammsugare som tål vatten. Man får tömma behållaren ofta men det är lätt att få upp skiten som samlats efter några år, speciellt om man har träd i närheten.

- Skaffa mycket vattenväxter som tar upp näringen i vattnet = mindre alger. Finns nån som flyter på ytan som är rätt fin längs kanten.

- Jag hade nog en 15 koi (som jag fick billigt av en odlare) plus en del guldfisk först men en förbannad Häger åt upp de flesta koi's! Har nu bara en del guldfisk.

Allt jag kommer på just nu