Ämne: LOD o så...
Visa ett inlägg
Gammal 2005-11-20, 15:44   #7
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Tack Patrik o Tomas för intressanta vinklingar!

Allt är ju en fråga om budget egentligen och LOD i sig hushållar ju helt klart med resurserna. Jag tänkte så här vad gäller texturerna, en textur på 128 x 128 är ju 16 gånger så liten som en 512 x 512. Så, kan jag spara på att ladda in 512-an så länge som möjligt, så tänker jag att det är fördel att bara allokerat en 16-del av vad jag annars behövde. Till priset av att jag måste ha 2 texturer laddade samtdigt, men totalt sett bara lite mer än vad jag annars skulle behövt, samt betydligt senare.

Men, så som jag gjort då i huset är då förmodligen inte bäst, jag skulle skippa mellan texturen o gå direkt på 128 x 128 från 512 x 512.

Men resonemanget är ju intressant, man får nog tänka efter lite granna när man byggar och välja i förhållande till om det är ett frekvent använt objekt eller om det är sällan-objekt.. En stor byggnad, som sannolikt inte finns 2 av inom mils avstånd, kan ju då vara mer rimlig att ha med, medan en byggnad som kan misstänkas förekomma i flock bör man vara försiktigare med... Har man t.ex träd, så förlorar man ju vinsten med fördröjd texturladdning, eftersom dessa förekommer hela tiden och då måsten man konstant har de texturerna laddade i princip.

Hehe, nä Patrik, jag är tämligen säker på att det mesta är fastskruvat på rätt ställe i ditt huvve...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat