Visa ett inlägg
Gammal 2006-02-04, 09:26   #119
Håmacon
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej Håkan!

Jag kan hålla med dej på dessa punkter. Ok, jag sysslar med MSTS men synpunkterna är desamma.
Jag håller på med en bana och tyvärr så har den väl kommit lite efter nu en tid eftersom jag bygger lite i TSM och det tycker jag är skoj, sen får man se hur länge det håller...Så att börja på något annat är "livsfarligt" i dessa kretsar...

Jag kan ochså hålla med dej att man blir aldrig fullärd...Alltid är det något nytt som dyker upp som kräver att man tänker till lite extra för att få det att fungera som det skall. Jag tror att även de mest rutinerade banbyggarna och även objektbyggarna lär sej något efterhand dom ochså...Så detta är ju verkligen en utmanande sysselsättning som man har, bara tex att bygga en bil i TSM och sedan få ut den i MSTS är en utmaning och utmaningar är ju som bekant till för att besegras..

Lycka till med fortsättningen av rutten

MVH Kenneth
'

Kul att få ta del av dina synpunkter Kenneth!

Man lär sig mycket av att lyssna på andra och detta forum har varit till stor hjälp för mig. Sen ser jag ju att man blir lite bättre på att bygga allteftersom. Jag brukar provköra emellanåt för att se hur det nya funkar och har då ett A4-papper att anteckna på bredvid. Det brukar vara fulltecknat efter provturen och ganska ofta med sånt man skapade på ett tidigare stadium på ett helt annat ställe och nu hittat en mycket bättre lösning på.

Sen bygger jag iofs aldrig ett baseboard helt färdigt innan jag börjar med nästa. Det känns lite riskabelt att fylla terrrängen med objekt och träd, buskar och gräs till max på direkten. OK, man kan ta tjusiga skärmdumpar att bli impad av, men när det sedan byggs ut till längre sträckor, tågfarten ökar och man kanske först då upptäcker att tågen mest står och hackar i spenaten, så är det kanske inte så kul att återvända för att strippa ner alltihop.

Inne i städerna är det inte så lätt för det blir otroligt mycket splinespunkter med alla hus och osynliga vägar, trottoarer och luftledningssplines i mängder för att följa strömavtagartrissan till spårvagnarna. Där är jag i vissa fall nere på 8-9 FPS, men det är ändå acceptabelt där eftersom körhastigheten ändå är så låg att det inte märks. Ute på linjen har jag hittills lyckats hålla mig kring 30 FPS.

Sen trivs jag också bäst i öppna landskap där man faktiskt kan se både tåget man kör och mötande AI-trafik på lite avstånd så jag kommer nog att behålla en lite kal look på banan, men allt går ju att justera efterhand. Helt färdigt blir det väl aldrig...

Lycka till själv Kenneth!