Tack för era tankar om detta!
Än så länge är det mer samla idéer, än att börja bygga en bana. Kanske blir det en, kanske inte???? Men intresset för att bygga en finns där. Det har funnits sen jag var liten och det inte blev mer än ett bord...och lite räls.
Ja, dåliga egenskaper och dåligt utbud gör att man hellre vill ha H0. Å andra sidan så behöver man inte mycket utrymme i N. Verkligen svårt att välja skala!
Hyllbana vore ju inte dumt, men vill inte borra i väggarna överallt (var inte länge sen jag fick tapiserat). Dessutom skulle jag vilja ha benen infällda i regelverket.
Som jag sa så blir det en bana för rälsbussar och kortare tåg. Så vad krävs för bredd i H0, för att ta sig runt en kurva? Kan säga att halva kurvan kommer ligga i tunnel och bakom kulissen, så den kommer inte synas.
Min tanke är nog att skaffa en start-sats, då jag får en slinga, transfomator och ett tågset. Detta tågset blir nog bara mest för att testköra det man byggt!? Man får köpa dom tåg man verkligen vill ha senare.
Är inte digitalt, överköp på en sån här liten bana? Det blir enkelspår i två/tre ovaler i två/tre nivåer med en liten station. Kommer högst kunna köras 2-3 tåg samtidigt!
Likström lär det bli beroende på att jag inte heller gillar mittskenan och släppskon. Annars är ju Märklin ett bra märke.