Kennys råd om smalspår är nog inte dumt om du tänker bygga mera själv! En till fördel då är ju att du kommer undan med betydligt snävare kurvor än i vanlig HO.
Nackdelen för en mindre händig som mig är väl att utbudet i smalspår är ännu mindre men i övrigt har det ju nästan bara fördelar på mindre ytor. Som plus så är ju fordonen mera charmiga med
Den billigaste början på digitalt i 2R får man väl med Rocos Locomouse i en startsats, den räcker nog långt om man "bara" vill köra manuellt. Har du tänkt dig att även kontrollera växlarna via digitalt "ställverk" eller knappsats så får man nog gå upp ett steg till Lenz eller IB. Kan löna sig att tänka igenom hur mycket du vill kontrollera digitalt eftersom ex Rocos system är nästan dyrare att bygga ut och då kanske man lika bra skall satsa ett steg längre från början.
Angående Märklin så visst har det fördelar med driftsäkerhet och slippa polvändning osv men personligen kan jag inte med dom där små tapparna i mitten... Har faktiskt en Märklinanläggning nerpackad på loftet men den har en 20 år på nacken nu och tänkte att brorsans ungar kan få leka med den sen. Den gör sig bättre som leksak än mina N-skale lok