Visa ett inlägg
Gammal 2006-02-21, 21:14   #22
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Märklin lär det inte bli tack vare mitträl (piggar) och släpsko. Jag förstår dock dom som väljer Märklin, då det är kvalité i deras grejer!

Skalan kommer bli H0, då det finns störst utbud till den. Då jag inte "skiter pengar", så tänkte jag försöka mig på Jecos Y6 kåpa, men blir inte kåpan bra, så får jag spara ihop till deras färdiga modell istället. Såg att Heljan ska släppa en T21 och den skulle jag gärna vilja ha till banan. Men först kommer nog banan trafikeras av tåget i start-satsen...

Jag har väldigt många frågetecken än att reda ut innan jag kan sätta igång. En start-sats borde jag dock kunna köpa oavsett vad jag sen bestämmer mig för att bygga!? Om märke inte spelar nån roll, så får jag börja kolla efter billigast möjliga då.

Mina tankar kring detta är: En svensk bana. Enkelspår och ingen kontaktledning. 2-3 slingor i lika många nivåer. En liten station eller industri (typ timesaver) i mellannivån. Några uppställningsspår bakom en kuliss. Tågen ska oberoende av varann kunna gå på sin egen slinga. Det måste finnas förbindelsespår mellan slingorna. Blir det en liten industri, ska ett tåg kunna växla vagnar där, oberoende av dom andra tågen. Teddy som gräs och fin sand som banvall.

Nån tidsperiod vill jag helst inte ha. Skulle vara skoj att kunna köra både äldre och nyare tåg...

Angående ditt (Bengan) inlägg, så handlar det ju om modelljärnvägar och allt prat om detta ämne får diskuteras i denna tråd. Tråden är inte bara menad för mina tankar/idéer. Den är gjord för allas tankar i detta ämne!