Visa ett inlägg
Gammal 2006-02-21, 22:28   #8
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Bengan: Om jag förstår dig rätt så vill du att man i Trainz skall kunna lägga spår med samma "spårbitar" som MJ har så man sedan lätt kan se vilka bitar som används till en MJ? Det tror jag är det sista Auran skulle vilja, de vill nog komma bort ifrån "modelltågsimulator" så mycket som möjligt...

Sen finns det ju många bra program för spårläggning redan med inbyggd databas för olika fabrikats spår. Jag använder Raily4 som funkar fint även med flexräls: http://www.raily.com/

Väldigt praktiskt att få alla längder o vinklar på räls samt låsa minsta tillåtna radie för flexräls osv. Sen kan man tydligen skriva ut allt i skala 1:1 och ha som mall, inte kommit så långt än...

Pierre: tycker dina ideer om olika plan verkar trevligt, tänk bara på att stigningen inte bör vara mer än 3-4% så det kräver en bit spår att ansluta de olika planen. Sen stjäl ju början och slutet på sluttningen en del med som måste göras mjukt "avslutade".

343kakaII: Tycker det är upp till var o en. Min bana görs i nutid men kommer att trafikeras av vad jag tycker är trevligt oavsett ålder. Dock bör man väl se till att de olika vagnarna/loken i samma tåg passar någotsånär Har väl samma tanke som dig med en museieförening på banan. Blir det någon ånga så lär det nog bli just ett Ga som är lätt fixat i N.