Visa ett inlägg
Gammal 2006-02-22, 03:05   #27
Robban
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tänkte rekomendera några svenskrelaterade digitala startsatser i H0 då du bestämt dig (eller ? ?).

Fleischmann har något som heter "årets startsats" för stunden med en Br212, tyvärr röd.
Har rullat en 211 (samma kaross) i Sverige, men blå.
Fleischmann kan vara lite si och så med tillgång i Sverige.

Piko har en sats med Br189 i Railionmålning, har rullat i Svedala men med DB logga.
Hector har köpt samma loktyp, men tydligen kommer dom bara ha 2 strömavtagare då.
Tänkte vänta tills den dyker upp på spåren, och måla om min.
Köpte den startsatsen själv för jag "behöver" digitalstyrningen (IR-fjärrbuppa) till min MMM-modul.

Roco har en sats med Br290 (blå ja, finns en ÖBB röd åxå), har rullat en röd i Värtan (DB).
Fjärrstyrt koppel var det också.
Låg en bild på sopvagnen för något år sedan.
Om du bestämmer dig för en Rocosats får jag föreslå att du väntar ett tag, kommer nämligen en ny lokmus (styrhandtaget) som klarar mycket mer än dagens.

Alla behöver alltså lite färg för att bli perfekta, slutsats : kör ändå.

Kollade Trix, men de hade endast 1 digital startsats och då med en ICE.

Har säkert glömt några tillverkare.
Struntade i Märklin då du inte ville ha det, förstår jag mycket väl numera.
Jag menar slutsålda produkter innan katalogen kommit ut , finns andra orsaker åxå bla. piggräls.

Digitalt ser jag som självklart idag, bara det med konstant lok å vagnbelysning uppväger de få extra hundringarna för startsatsen.

Ett annat förslag som andra redan skrivit : bygg en del av banan som en modul (skitkul när röken lagt sig).
Har försökt få en annan forummedlem att komma å kolla på en MMM-körning (ingen nämnd, men han skrev inlägg 4 i den här trån och bor i ett väldigt blått hus ), men det verkar finnas undanflykter varje gång

Hade jag börjat från noll idag hade det blivit N-skala Amerikanskt (GN som förebild tack vare Tågabs ommålningar).
Men med lok tillverkade i Japan (Kato), går de i närheten lika sött som deras H0´or jämfört med alla andra i samma prisklass så lär det inte vara några större problem.
Sen är ju det Svenska på stark frammarsh i N åxå, så man hade väl torskat på det med

Robban (Snusnäs på MMM)
Robban besöker inte forumet just nu   Svara med citat