Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Hawk: Söt-tilar är betydligt godare än surtilar...
Du har helt rätt Magnus, en rutt i original tjänar nog som förebild för många. Va inte meningen att märka ord, där tidigare...
Aha, så det är tyngre alltså...  Det är helt suveränt att vi har en proffesionell spårbyggare i forumnet!  Man vet var man kan hitta sak-kunskap...
Ser fram mot tabellen, en hel del spår ligger med 250m radie här, lär försöka räta ut dom så gott det går, där det är en rimlig arbetsinsats. Ska lägga på nyare Xtracks oxå, då den innehåller betydligt fler radier än den version jag för tillfället har installerad... Det lär behövas här.
En fråga till dig Magnus; Jag gissar svaret redan, men när man har en kurva som är t.ex totalt 50 graders ändringsriktning. Det görs genom 2st 10-graders 1000m radie, 25-grader med 500m radie och slutligen på mitten EN 250m radie i 5 grader. Ordningsföljden på radierna är 1000 - 500 - 250 - 500 - 1000. Vad sätter man för sth i en sån här kurva?
|
Det är lungt ingen skada skedd ;-)
Jo det kan jag lova, jag var ute på en veckas praktik för att se hur det fungerar i verkligheten. Annars blir det nog inte mycket med spårbygge för min del senare i utbildningen. Planering av järnvägar med kurvradier mm blir det desto mer av. Alltid kul att hjälpa till så fråga på bara jag skall svara efter bästa förmåga.
Jag skall se om jag kan komma iväg till en skanner i veckan annars kan jag helt enkelt ta att skriva av tabellen i en wordfil.
Nu över till kurvan. Svaret på sth blir 40 km/h genom 250 m delen. Så små radier ligger inte normalt på en linje. helst skall man inte bygga under 400 m över huvudtaget men. 500 delen klarar 100 km/h och 1000 m ger 145 km/h. Du bör alltså minst försöka få ut kurvan till 400 m vilket ger sth 90 km/h.
Magnus