Hej Allihop. Det låter rimligt allt det ni skrivit om hastigheter, signaler osv men ni skall få ett litet matematiskt problem att klura på och det gäller om ni vill ha 160 km/tim genom stationerna.
Skälet till att hastigheten genom stationer ofta är nedsatt ( i verkliga livet och i tågsimulatorerna) är att infartsignalen (signalen före alla växlar) ibland visar 'kör vänta stopp'. Om sträckan till nästa signal är för kort så hinner man inte stanna om man kommer i 160 km/tim. I tågsimulatorerna är många stationer kortare än i verkligheten vilket gör detta till ett svårt problem att lösa då vi kan behöva upp till 1500 meter att stanna på om bromsarna är verklighetstrogna.
I verkligheten så har vi Ju ATC och något som kallas för trappstegssignalering vilket innebär att ATC kan börja ge mig hastighetsnedsättningar flera signaler innan man kommer till signalen som visar stopp. Detta måste vi kringgå i tågsimulatorn.
Detta kan göras på flera sätt. Avståndet mellan två signaler skall normalt alltid vara så långt att man kan stanna från högsta tillåtna fart innan man kommer fram till nästa signal, det gäller på hela banan. Om detta inte går så får man sätta ned hastigheten men det vill vi ju inte. Därför finns det en sak till vi kan göra. Vi kan tala om för infatssignalen att den skall visa två gröna om växeln ligger in på sidan (det gör den idag) e l l e r om nästa signal visar stopp. Då skulle vi, vid infartssignalen, få två gröna och kunna stanna vid nästa signal.
För detta skulle vi kunna använda signalen '3 gröna' vilket betyder 'kör 40, vänta stopp, kort signalavstånd' och hastigheten skall då begränsas till t ex sth 40 från infartsignalen eller högre om sträckan tillåter (sth 70 t ex).
En sista sak också. Ingen regel utan undantag heter det ju. Vissa signaler kan visa '2 gröna' även om ATC'n ger hastighetsbesked mer än 80 km/tim i verkliga livet. jag har sett '2 gröna' med sth 120 km/tim. Det känns inte bra och jag har ofta frågat mig om detta är riktigt men det finns alltid en förklaring men som jag inte vet svaret på. Lycka till med banan, signaleringen är det mest intressanta tycker jag och ser fram emot resultatet.