Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-16, 22:36   #7
Labonte
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Labonte
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Eftersom det finns så många duktiga fotografer här på forumet skulle det vara intressant att få lite synpunkter och tips inför ett kommande kameraköp.

Jag har tidigare fotat mycket med systemkamera och mixtrat i mörkrum med svartvitt, men känner inte till så mycket av allt det nya som kommit. Senaste åren har det bara blivit plåtat med digital kompaktkamera. Enkelt och behändigt, men kanske inte alltid så utmande.

Första systemkameran var en Pentax Spotmatic som sedan ersattes med en Nikon F-801s med ett AF Nikkor 35-70mm och ett annat på 70-210mm och en blixt SB-25. Utrustningen är i superskick men jag tycker det har blivit för dyrt med film och framkallning så allt har blivit liggande oanvänt i flera år.

Nu känner jag att det skulle vara roligt att kunna återgå lite till det gamla igen fast nu med digitalt kamerahus istället. Jag vill väldigt gärna kunna använda den gamla optiken och blixten och har därför varit inne i fotoaffären och nästan fastnat för en Nikon D70 (utan optik). Min ekonomi är numera efter sjukpensionering inte den bästa, så det blir väl till att försöka spara ett tag, vilket i sin tur gör att det är gott om tid att fundera över eventuella alternativ.

Huvudfrågan är om det kan vara ett bra köp med D70:an, eller om det finns bättre alternativ, tekniskt och/eller ekonomiskt?

Det skulle vara kul att få lite synpunkter! Kommer att vara på sjön ett par dagar nu i det fina vädret, men eventuella svar kommer att studeras med stort intresse så snart vindarna fört mig åter till burken...

Håkan
har du funderat på beganat? köpte mitt 300D hus på så vis, var arbetslös när jag köpte den så då var verkligen ekonomin viktigt, köpte mitt hus för 4500kr av en "proffsfotograf" som hade haft den som backupkamera, så den hade gått inte fullt 500bilder och fick några minneskort och prylar på köpet, kameran var i utmärkt skick.

men var noga å kolla upp och kän å titta om det är något fel eller så.

/Daniel

EDIT: fanns ju några på blocket
http://www.blocket.se/li?q=d70&ca=4_s&c=0&w=3
Labonte besöker inte forumet just nu   Svara med citat