![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Bygga rutter till Msts i "Route Editor". Grundläggande: Har ni funderat på att bygga rutter i msts någon gång, kanske även gjort ett par försök? Jag tänkte samla lite länkar och tips till olika sidor som underlättar byggandet mycket nu när det säket blir en hel del nybörjare som vill bygga i GDSJ. Det finns ett par grundläggande saker som krävs när man arbetar med Route Editor. - Spara ofta!(gärna var 10-15minut eller oftare) - Ta backup när du byggt!(kopiera mappen som har ruttens namn till en annan plats, utifall att något går sönder när man ändrar/bygger i rutten.) - Testa dig fram!(det går alltid att ångra sig, man lär sig ju mer man testar) - Ha kul!(låt inte RE göra dig arg när det krånglar, ta en paus isåfall!) - Sist men inte minst, ha tålamod! En sak till kan jag säga och det är att ni gärna ska ha i baktanke att Route Editor inte har lika lätt inlärningströskel som byggverktyget i TRS/Trainz men att när man väl lärt sig så är det ett smidigt redskap. Det tar lite tid och därför kan man även ägna några timmar åt att testa vad de olika menyerna utför/används till, därefter fråga på forumet om hur man gör olika saker eller söka svar med sökfunktionen. Landskap: En mycket viktig del i rutten är landskapet, utan ett trevligt landskap blir även en rutt med realistisk spåläggning seg. Lägg ner stor tid på detta och tänk på det grundläggande att landskapet fanns före järnvägen kom dit. Bygg alltså inte landskapet efter järnvägen utan järnvägen efter landskapet. I vilken grad beror helt på om det är en gammal bana eller en ny höghastighetsbana... En sida med information(marktexturering) och bra marktexturer, vegetation finner ni på länken här: http://www.virtuallandscaping.net/mstsg/mstsg.htm - Huvudsidan. http://www.virtuallandscaping.net/mstsg/mstsgd.htm - Guider på Engelska. Man går igenom det grundläggande för hur man på ett bra sätt texturerar marken och ger även användarna möjligehten att ladda ner fina träd, buskar och annan vegetation som är anpassad för alla årstider. Byggnader och andra objekt: En stor del av rutten är hur välgjorda och trevliga statioenrna och dess omgivningar är. Även små byar längs järnvägen ger en realistiskt bild. När ni bygger städer är det viktigt att tänka på en del saker. -Detaljerade byggnader nära järnvägen!(mindre detaljerade byggnader längre bort så inte det belastar datorn) -Använd främst objekt som använder sig av LOD!(ser du två likadana objekt där det står att ett använder sig av LOD så använd det. Det gör att detaljer försvinner på avstånd då de ändå inte syns, underlätar för datorn) -Kolla hur en verklig stad/ort är uppbyggd!(Orter kan vara uppbyggda helt kring järnvägen men järnvägen kan även ha byggts efter orten.) -Försök få staden att hamna på flera olika "tiles"!(När du arbetar i RE trycker du på F7 så ser du kvadrater. De blåa linjerna är tileskanterna) När du arbetar med skogar och andra objekt som placeras i stor mängd så rekommenderar jag att du placerar dessa som "forest" och inte enstaka objekt!(finns under "track ojbects" menyn.) Mer information: Detta är bara väldigt grundläggande delar av ruttbyggande. Vill du läsa om hur man gör sjöar, åar eller sätter ut biltrafik m.m så kan du ta en titt på msts-akutens hemsida. Där finner du mycket läsning på de flesta områdena i msts och re... Sist vill jag önska er alla som kommer försöka er på GDSJ ett stort LYCKA TILL! Tänkte själv bygga på rutten. ![]() Senast redigerad av Olaf Lindström den 2005-11-26 klockan 19:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
![]()
Jag skulle vilja hitta film som förklara hur man bygg med msts rutt så man kan titta på och göra själv med hjälp av film.
Finns det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Moderator
|
![]()
Sådan film finns ännu inte på svenska, inte ens på engelska?
Det är msts-akutens guider du bör följa och göra så gott man kan. Testa sig fram gör att man oftast kan upptäcka nya funktioner etc... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Synd att den inte fanns!
Jag är en kille som har svårt med svenska eftersom den är inte min första språk.. SÅ jag tycker den bör fanns. Varför?! Joo, den är bra för person som svårt förstår på svenska eller vill ha stöd så det blev lättare om film fanns. /Jonny |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
vr98olli: Du glömde backup, som man bör göra en varje byggdag. Varför? Jo, om rutten kraschar (och det kan dom!), så kan man lägga in backupen och slipper börja om med rutten från början...
Annars en mycket bra genomgång för att komma igång att bygga! themepark: Visst vore det bra med film-guider! Men dom tar större plats och jag tror att text eller tal också skulle behövas för att man ska förstå vad som händer på filmen. Guiderna på MSTS akuten har bra bilder och det hjälper en del. Sen som vanligt, så får man prova sig fram väldigt mycket!
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Bra tråd Olaf och passar finfint till GDSJ!
![]() Ang. backupp, jag försvarar Olaf lite med att det står på MSTS-akuten angående backup, men passar på och addera lite och lägga med en bild, se nedan. Absolut backup varje dag ELLER när ni gjort väsentligt mycke i rutten. Dvs, när det skulle göra ont om ni tappade det arbete ni gjort sedan förra backuppen. Studera gärna hur jag gör med mina backupper, här illustrerat med GDSJ. Notera att det finns dagar där det är fler backupper, senast igår. Ge mappen ett namn som gör att du själv förstår vad det är för innehåll... Jag har följande i mappens namn: - ruttnamn - datum för backuppen - index, ifall jag gör fler backupper på en dag - beskrivande text. Beskrivande text så du själv förstår vad det handlar om. mycket värdefullt om man behöver gå tillbaka. Man kan vara fiffig och bara backuppa de filer som har ändrats... Jag är inte fiffig på det, jag går på säkerhet, orkar inte tänka... Hela rasket blir kopierat. Vill man spara plats avnån anledning, kan man senare ta bort TEXTURES-mappen, som nornmalt sätt är den största mappen och det fylls normalt sett bara på, dvs din senaste fungerar även til en äldre version av rutten. Med tiden kan man ju även gallra bland sina backupper. Med tiden kanske jag tar bort backupper där det är närliggande datum, eller viktiga milstolpar som styr. Backuppen där milstolpen är klar, sparas då kanske. Jag har även sparat mapparna GLOBAL, ROUTES, CONSISTS och TRAINSET, vilket gör at om man sätter upp en ny burk, är det bara att "droppa in" dessa mappar istället för originalen, så pang bom så är man igång med sin gamla vanliga hemtrevliga konfiguration. Har man dialekter på temat, t.ex amerikanska fordon eller nått, sparar man dessa mappar på motsvarande sätt, ger dom bara et förklarande tilläggsnamn. Några ord angående forest. Forest är en suverän grej att ta till, när man vill ha stora kuperade områden täkta med grönsaker. Men, tänk på följande, forest har en synbarhet på 2000m, så minsta ogräs rakt fram i scenen ska processas på det avståndet. Så, använd dessa med viss försiktighet, särskilt om dom bygger på högupplöst textur. För skog etc så förordar jag typ backdrops eller motsvarande, då dessa går att styra synbarhetsgränser på, samt kan vara försedda med LOD. Även sammansatta objekt är ju då bra ur samma synpunkt, en ogräs-matta kan man ju göra som ett objekt. Tillgången på liknande objekt kanske inte är så god än så länge, men det kommer säkert... Ett ogräs-objekt behöver ju inte ha mycke längre synbarhet än typ 4-500m... Enstaka träd, om dom inte är jättestora, behöver ju inte heller synas på 2km... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Jag är nybörja och försök göra egen rutt
Jag klicka på Edit och sen på Generate Flagged Tiles men det ta lång tid?! =/ Är det så? eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Moderator
|
![]()
Tålamod krävs om du har gjort många tiles(tänk på att dessa är 2*2km stora så det blir en 20km lång rutt om du sätter 10 i bredd eller så...)
Det går olika snabbt beroende på datorn, man ser längst ner till vänster(har jag för mig) vilken tile den arbetar med att skapa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Jag har gjort precis som Mstsakut men den krasch hela efter jag skulle jobba i blå rutor.. Vad har jag gjort fel?
|
![]() |
![]() |