Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-09-28, 13:53   #1
torpal
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard Vad styr frame-raten?

Jag vet att man drar ned tempot i takt med att man sprider ut objekt på de olika "tilesen". Jag vet också att man ska försöka dela upp objekten mellan t ex närliggande tiles. Men finns det någon lathund som beskriver vilka specifika objekt som drar ned tempot mest och vilka som är vänligare?
Kort sagt: När man tappat fart, vilka objekt ska man först börja plocka bort för att få upp hastigheten igen?

Att höja terrängen (skapa kullar och berg), drar det ned farten eller är det snarare en massa tråd som är boven? Om man byter ut marktexturerna mot andra, är det nåt som påverkar?

Dessa och liknande frågor skulle jag vilja ha svar på.
Tack på förhand.
/Torgny

/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-09-28, 14:05   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Alla objekt med stort polygonantal drar ner - Lite förenklat kan man säga att ju större .s-filen är dessto mer polygoner innehåller modellen.

Sedan påverkar också texturen på modellen. Ju större textur dessto mer minne försvinner från grafkkortet för att kortet ska kunna visa texturen. Ett exempel från Trainz. Kör vi med 1024x1024 texturer blir tga-filen 4 mb. Har man lok och 20 vagnar blir detta då 4 * 21 = 84 mb texturer som grafikkortet ska visa. Sedan ska ju minnet räcka till att visa texturer på mark, byggnader och övrigt så använd alltid små texturer. Det är ett vågspel mellan vad man vill ska se snyggt ut och spelbarheten.

Likaså påverkar väldigt kuperad terräng mer än en helt platt värld men främst är det objekt och textur som påverkar resultatet mest.

Det är vad jag tror och känner till iaf.

Så titta efter storleken på .s-filer och även texturen .ace-filerna

/Fredrik
Forumvärd
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:27.