Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-29, 22:28   #1
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard Hjälp med att konvertera till TRS

Hej! Har sökt på forumet utan resultat. Hur konverterar man en modell till TRS från GMAX? Har suttit och byggt på en enkel pendeltågs-skylt ikväll, och vill nu konvertera den. Hur ska jag gå tillväga?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pendelskylt.jpg (91.5 KB, 132 visningar)
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 22:36   #2
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Skapa en mapp.
Exportera objektet till IM-format och även alla texturefiler.
Lägg dessa i mappen.
Gör sedan en textdokument som du kallar config.

Jag kopierade en config som jag använder till alla mina byggnader och skyltar, brukar fungera men du får absolut inte använda min KUID men det tror jag redan du vet men så att du inte råkar kopiera detta och sen använder min av misstag.

kuid <kuid:185092:1010:1> Denna får du inte använda
region "Sweden"
type "sign"
description ""
trainz-build 2
category-class "BC"
category-region-0 "SE"
category-era-0 "2000s"
asset-filename "Namnet på objektet"
username "Namn på objektet"
thumbnail
author "Daniel"
organisation "'"
contact-email "Din emailadress"
license ""
kind "scenery"


Asset-filename måste vara exakt samma som namnet på Im filen och mappen allt ligger i.
Username är det som står i trainz.

Tips:

-Tänk på att texurerna måste vara exempel 512*512, 64*128, 256*1024 etc..
-Använd aldrig ÅÄÖ i något sammanhang



Lycka till!
__________________
Arvid Nilsson

Senast redigerad av Arre den 2007-12-29 klockan 22:42.
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 22:42   #3
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Och då kommer frågan, hur exporterar jag till IM format?
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 23:38   #4
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

laddar ner "Trainz Asset Creation Studio" från Aurans hemsida. Sök här på forumet för en up-to-day länk.
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 21:12   #5
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Hur får jag filen till en cdp fil sen då?
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 21:33   #6
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Gör så här...
"Clone" en annan byggnadsfil och byt ut informtionen med din...
Glöm inte att byta ut im filen också!
Så gjorde jag första gången!
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 14:29   #7
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Hur kan jag få textur-filen till en .texture fil då?
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 20:10   #8
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Hur kan jag få textur-filen till en .texture fil då?
Varför ska du göra den till .texture?

Använd BMP eller TGA och om du vill kryptera den, gör det.
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 20:52   #9
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Och var ska jag lägga texturerna? Nu ser det ut såhär:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pendel.jpg (231.2 KB, 74 visningar)
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 21:19   #10
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Och var ska jag lägga texturerna? Nu ser det ut såhär:
Bra, så där ska det se ut.

Men gmw-filen kan du ta bort, den behövs inte.

Edit: Men ser nu, varför heter IM-filen hamn.IM medans mappen heter pendelskylt? då kommer det inte fungera
__________________
Arvid Nilsson

Senast redigerad av Arre den 2008-01-01 klockan 21:21.
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 21:19   #11
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Arvid, vi kanske ska ta detta på MSN eller liknande? Jag finns online ikväll om du har lust.
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009