Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-24, 09:19   #1
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Angry Trs 2006 Kraschade

Hej!
För några dagar sedan kraschade mitt trs -06 och ville inte starta.
Jag har nu bestämt mig för att ominstallera hela spelet men att spara alla nedladdade saker och banor mm. Har jag fattat rätt om man ska kopiera alla (eller de senast ändrade) filerna i program/Auran/TRS2006/local, eller finns det några hakar eller fler filer som kan vara bra att spara innan jag ångrar att jag inte gjorde det?

Tacksam för all hjälp jag kan få! //KT
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 15:48   #2
korvtiger
Medlem

Eftersom ingen svarar beskriver jag mitt problem lite nogrannare.
Lunchern till spelet startar dvs den lilla rutan som kommer upp när du startar. när jag sedan väljer starata trs 2006 så hänger sig programet och man måste stänga det med ctrl alt delete.
Därimot när jag startar Content Manager kommer det upp en ruta där det står: "Trainz installation could not be found. Please ensure that you have run Trainz at least once".
Om man sedan försöker få upp lunchern igen så kommer inte den upp heller.

Någon som haft liknande problem? Hur fixar jag det? Och om jag vill spara nedladdade saker mm är det då bara local mappen som ska kopieras? Om ingen svarar kommer jag att göra som jag tror och då blir det fel!
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 18:40   #3
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Jag skulle spara alla tågen och spårdatabasen (Global). Sen avinstallerar jag MSTS och sen kör jag diskrensning. Installerar på nytt och och sen sparade tåg och global. Ja, det är MSTS jag tänker på. Vet inte hur TRS fungerar, kanske ungefär samma sak när det gäller tåg och spårdatabasen.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 19:38   #4
andelind
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Jag skulle spara alla tågen och spårdatabasen (Global). Sen avinstallerar jag MSTS och sen kör jag diskrensning. Installerar på nytt och och sen sparade tåg och global. Ja, det är MSTS jag tänker på. Vet inte hur TRS fungerar, kanske ungefär samma sak när det gäller tåg och spårdatabasen.
Ursäkta, men vad har MSTS med saken att göra??
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 19:41   #5
andelind
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

I övrigt har jag ingen lösning men hoppas på att se ett bra svar då det har hänt för mig med tråkigt nog. Och 2006 är inte lika lätt att spara det man ska och sedan installera om och få tillbaka allt. Har precis installerat om MSTS och börjat på nytt med att lägga in och anpassa objekten somk jag vill ha det. Jag tror min 2006 har rasat andra gången nu. Lycka till och hoppas på ett vettigt svar som även kan hjälpa mig.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 21:58   #6
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andelind
Ursäkta, men vad har MSTS med saken att göra??
Eftersom ingen svarade, försökte jag komma med lösning åt korvtiger.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 17:05   #7
korvtiger
Medlem

Standard

Tacka för att ni åt minståne försöker svara (även om jag inte använder MSTS )
Jag väntar nog lite till med ominstallationen för att vara säker på att jag inte gör något helt galet.
Den enda tanken jag haft är att om man lägger in alla saker i Local-mappen att dom då inte är "installerade" så att spelet (och content manager) ignorerar dom...(Var det det du menade andelind?)
Gammal 2008-02-29, 19:59   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Det sägs, att det bara ska vara att kopiera local-mappen och föra över den sedan igen. Men för mig, så vart det bara pannkaka utav det hela. Om det bara var skit bakom spakarna eller något annat, vet jag inte. Som tur var, så har jag nästan alla cdp-filer sparade på lite olika skivor. Men det var ett helsike att hitta, det man sökte. Då jag inte har någon ordning, på det som jag har brännt in.

Ett annat förslag, som jag tror är bättre och smidigare. Det är att markera en massa matrial och göra dom till cdp-filer direkt med TRS2006. Själv har jag gjort så, med mycket matrial. Har t.ex. markerat alla svenska lok och bara packat ihop dom, till en cdp-fil. Likaså med alla vagnarna. Sen likadant med allt annat löst matrial från Svenska tåg 2004/05. Tror att jag har 6 eller 8 cdp-filer med bara svenskt matrial. Ja, cdp-filerna är väldigt stora. Kan vara runt 100mb på varje eller större. Men då slipper jag, att installera allt från dom 2 skivorna. Bara att installera dom stora cdp-filerna, så är allt med. Likadant har jag gjort med alla bilar, bussar, lastbilar m.m. Har markerat allt som jag vill ha. Gjort en enda stor cdp-fil och döpt den till fordon. Sen likadant, med en massa andra matrial.
Gammal 2008-03-01, 08:47   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Nu har jag sovit och innehållet där uppe fungerar lite bättre.

Kan ju vara lite svårt att göra, som jag beskrev. Att spara matrialet i stora cdp-filer, när inte TRS2006 vill starta upp.

När TRS2006 kraschade och inte ville starta upp. Hade du då laddat hem matrial eller installerat en massa matrial då precis.

För mig, kan det ibland. Ta uppemot 2 timmar innan TRS2006 har bearbetat databasen och vill starta upp. När jag har laddat ner eller installerat något. Men så har jag en massa överdrivet matrial installerat, så att det blir lite tungjobbat och ett helvete att hitta prylarna som jag vill ha.

Prova med att starta TRS2006 och låt bara datorn vara. Stäng av så många program som möjligt, som kan ligga på i bakgrunden och se till, så att inte skärmsläckaren hoppar igång. För annars, så är du säkert där och pillar med musen. För att se hur det går och då kanske TRS2006 hänger sig. Sedan bara avvakta, även om det tar flera timmar.
Gammal 2008-03-01, 09:17   #10
korvtiger
Medlem

Standard

Ja, innan trs kraschade så laddade jag ned lite saker ifrån någon tjeckisk sida. Jag lade in dom i spelet, stängde av content manager och sedan försökte jag starta spelet men det hängde sig. Då tog jag bort alla dom nynedladdade filerna i local-mappen och försökte starta igen med samma resultat.

Jag ska nog testa Bengans tips om att avvakta. Får se när det blir. Men skillanden är att jag inte har "överdrivet" mycket nedladdat material. (454 mappar då med olika delar till t.ex. ett lok)
Jag tar gärna imot flera tips under tiden jag sitter här och rullar tummar!
Gammal 2008-04-10, 16:30   #11
andreas_92
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Angry typist

Har också fått samma problem. Jag hade också laddad ner saker precis. Fast från en engelsk sida. Har försökt en gång med bengans tips, Trainz var på typ i en timme och kanske typ 20, 40-50 min sen blev datorn Om startad av min pappa. Spelet hade inte startat. Men jag ska nog försöka en gång till nu i helgen, låta Trainz vara på hela eftermiddagen, det blir några timmar. Tills det startar om det nu gör det.
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 20:18   #12
Slash2
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Standard

Nu har jag råkat ut för ungefär samma problem, men med några små skillnader.
Jag nyinstallerade TRS2006 eftersom jag tidigare körde från en kopierad mapp från min gamla dator, vilket fungerade fint. Jag kopierade över mappar och filer enligt anvisningarna i denna tråd och även därefter fungerade det fint. Jag upptäckte dock efter ett tag att när jag skulle starta CMP från Launcher-rutan (ja, den till nyinstallationen) så öppnades CMP för den kopierade mappen från gamla datorn. Testade därför att gå in och starta CMP "manuellt" via Bin-mappen och då fick jag detta felmeddelande (se bifogad bild).
Testade därefter att göra samma sak från den kopierade mappen med samma resultat. Nu kan jag inte öppna CMP från någon Launcher eller på något annat sätt för den delen. Vad kan jag göra? Kopiera enligt länken ovan, avinstallera från båda mapparna och sedan installera på nytt, eller finns det ett annat smidigare sätt?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg fail.jpg (39.0 KB, 86 visningar)
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:06.