![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Jag kommer att slita hela sommaren för att tjäna ihop till en ny kamera. Frågan är då vad jag ska välja..
Alt 1: Nikon D90 med ett bra objektiv (för ca 4-5000kr), reflexskärm, kanske nått filter och kanske en blixt (Total kostnad med blixt som endast är eventuell ca 13500) Alt 2: Nikon D300s (Total kostnad ca 15.000) Vad tycker ni och VARFÖR?
![]() |
#2 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Vad använder du idag? Har du redan en skaplig systemkamera så hade jag helt klart lagt pengarna på optik och andra tillbehör.
![]() |
#3 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Jag har en D60, och jag har bestämt att jag ska byta upp mig till en kamera som kan filma också. Inte för att det är jätteviktigt men en kul grej.
Så frågan är om man ska hoppa upp flera steg till en riktigt bra kamera (jag har redan 4 gluggar) eller om jag ska hoppa upp några få steg till en bra kamera och lite roliga grejer också..
![]() |
#4 | |
Hyttåksfettischist
|
![]() Citat:
Får man fråga vad du har för gluggar? Fyra stycken är ju inte illa!
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Nikkor 18-105
Nikkor 55-200 (ska säljas) Nikkor 35mm Tamron 90mm Min favorit är helt klart Tamron's 90a och enl. recensioner ska 28 - 75 vara väldigt bra också.
![]() |
#6 | |
Hyttåksfettischist
|
![]() Citat:
![]() Använder du inte tele, eller ska du byta upp dig?
![]() |
![]() |
#7 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
Jag skulle vilja veta om skärpan är bra på 300mm på sigmas (dyra variant).. nån som vet? Ett tele är alltid bra att ha liksom.. Om någon för övrigt är intresserad av mitt 55-200 för typ 1000kr så hör av dig!
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]()
Sigmas nya 70-300 skall vara riktigt bra (Canon-varianten var den jag läste om men har svårt att tänka mig att Nikon-versionen är sämre).
Här har Cyberphoto testat tillsammans med den högupplösta Canon 5d mkII: Bild Grym skärpa i min mening med tanke på priset, och då har gluggen dessutom stabilisering! Om jag vore du skulle jag nog gått på D90, om det inte är nåt alldeles speciellt som lockar med D300s. Nu har jag inte koll på Nikon alls, men efter en snabb koll så verkar D300s vara extra allt. Rappare seriebildstagning, fler AF-punkter och fullformatssensor. Frågan är dock om detta för dig motiverar den ganska stora skillnaden i pris? D90 är en grym kamera som förmodligen uppfyller de allra flesta behov. Får man fråga hur dina tankegångar ser ut, för ska du bara byta för att "filmning vore kul att ha" så är det nog bättre att göra som Simon föreslog, satsa på vass optik. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Nej men jag känner mig låst i min D60, jag vill uppgradera mig lite helt enkelt..
Men ett Tele, det enda jag vet att det är bra för är tågfoto.. Och kanske fota skygga djur.. Jisses vilka dilemman alltså... Både 28 - 85 och 70-300 verkar ju vara bra optik för pengarna precis som mitt 90mm, jag känner mig mest sugen på ett 28 - 85 just nu och egentligen har jag nästan råd med båda och d90 för samma pris som d300s.. men jag vill gärna bli av med mitt 55-200 innan jag köper ett till tele
![]() |
#10 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Okej, en bra porträttglugg har du ju redan i Tamron 90. Känner du dig begränsad även vad gäller objektiven? Vid landskap kan man ju använda ganska små bländaröppningar vilket gör att exempelvis 18-105'ans svagheter inte blir lika tydliga.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
Vad har du för objektiv och vilket gillar du mest?
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Micke: Är det denna 28-75:a du tänker på?: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875NII
Om ja, så kan jag varmt råda dig att köpa den, har själv en sån fast till Pentax och jag är hel nöjd so far! Och den är inte så farligt dyr heller med tanke på vad den prestrerar. Här kan du få ett par demo bilder från 28-75: ![]() ![]() ![]() ![]() (Förlåt om jag låna tråden för mycket..) Senast redigerad av Sparkfot den 2010-07-02 klockan 01:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
*Det blev nåt fel, ta bort detta inlägg*
Senast redigerad av Sparkfot den 2010-07-02 klockan 01:34. |
![]() |
![]() |