![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Året är 1935, året innan andra världskriget bryter ut. Vår vän (för så var det vid denna tid) Adolf Hitler rustar för fullt för framtida angrepp på andra länder. Inte många insåg denna fara eftersom de fortfarande återhämtade sig efter det första världskriget. Sverige som klarat sig bra under kriget har under ett antal år sett vikande konjunktur. Nu verkade det dock som om en vändning var på gång. Tyskland var väldigt intresserade av att köpa tackjärn från Sverige och hade sina ögon på Persbergsgruvan ovanför Filipstad. Järnväg har funnits mellan Persberg – Kristinehamn sedan 1875. Så långt verkligheten.
Vår bana i Trainz skiljer sig lite från Verkligheten då vissa bansträckningar är modernare än vad som fanns 1935. Stationernas bangårdar är byggda efter kartor från 20-talet och målet är att kunna färdas hela sträckan från Persberg till Kristinehamn på en bana som lämpar sig för multiplayer. Till min hjälp har jag använt Bengolles DEM kartor som finns på Download Station (DS). Kartor på stationerna har jag hittat på Stig Lundins historiska hemsida ( http://www.stiglundin.se/ ) Signaler, fordon och annat letas upp på DS eftersom jag vill kunna ha multiplayer. Det innebär att ni inte kommer att få se fina bilder på svenskt material som vi annars är så bortskämda med på detta forum. Jag får improvisera och ’köpa in’ utländskt material för att kunna sköta persontrafik och godstrafik. Här har vi fått god hjälp av vår diplomat i Tyskland Curt Juhlin-Dannfelt som förmedlat europeiskt material men även material från andra sidan havet har kommit eller kommer att komma hit. Mer kommer...
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
|
![]()
Härligt att höra! Bor Ju i Filipstad och 8 kilometer från Persberg. Precis som du skriver har här alltid funnits järnväg, både för lok och häst. Inte att förglömma "abborrbergsbacken", det stora "lutande planet" som var unikt i världen. En brant konstgjord backe där malmvagnar drogs nerför/uppför med hjälp av vagnarnas egen tyngd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
|
![]()
Ska följa ditt bygge med intresse.. du tar ju upp ett ämne som är ytterst aktuellt.. och detta i "Trainz-form"!.. berättandet till en bana är viktigt.. särkilt den du bygger.. fortsätt Pursche..! Låter givande..!
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Vår Historia är alltså följande:
Tyskland återhämtar sig efter första världskriget och bygger upp landet. De vill köpa tackjärn från Sverige och i Persbergs Gruva har man bedrivit gruvbrytning sedan medeltiden. Det skall fraktas med tåg till Nykroppa järnverk för att sedan fraktas ned till Kristinehamn för vidare färd med tåg eller båt mot Tyskland. I Storfors finns ett rörverk dit vi skall frakta tackjärn för att göra rör som sedan skickas vidare till Tyskland. Till detta kommer en ökande persontrafik mellan Kristinehamn – Persberg då det behövs arbetskraft. Som om inte det var nog så finns järnvägen mellan Kil – Daglösen – Hällefors som bedriver sin trafik och Värmlandabanan från Laxå – kristinehamn – Karlstad – Kil med mycket genomgående trafik. Samtidigt finns det intresse att frakta timmer från Morabanan som alltså anknyter till vår bana i Persberg och skall ta sig hela vägen ned till Hamnen i Kristinehamn. Som ni förstår blir det full fart på Inlandsbanans södra sträckning och då banstandarden inte är i bästa skick så måste även spåren underhållas så hur skall vi klara av detta? Första Etappen som jag bygger på är DEM-kartan Filipstad som går från Persberg till Storfors. Då jag är nybörjare och har både jobb och familj så kommer detta inte att gå på en vecka utan det är långsiktligt arbete när jag sitter på hotellrummen mellan jobben som jag kan jobba med detta. För att få igång trafiken så har det inköpts 2 st lok, 20 godsvagnar och 6 tyska personvagnar. Mer är pågång. Vi behöver lämpligt lok och vagnar som lossar och lassar Iron och coal från nämda tid och från DS. Har ni några bra förslag?
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Vi bakom DONJ projektet sammarbetar gärna med er kring hus mm - det är ungefär samma tidsperiod som vi arbetar emot så vi ser gärna ett sammarbete på den fronten. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Problemet är att om jag skall kunna köra multiplayer måste det finnas på download station....
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |