Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-27, 12:07   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard Huvudspår genom station?

Hur är det egentligen med Huvudspår genom en station vid enkelspår.
Är det samma Huvudspår, rätt igenom stationen. Oavsett om man kommer norrifrån eller söderifrån. Eller är det ett huvudspår norrifrån och ett söderifrån?

Se t.ex. min vackra skiss.

Spår 4 rakt igenom i båda riktningarna eller som i mitt färgschema t.ex spår 4 Huvudspår för dom som kommer norrifrån / nerspår och spår 5 Huvudspår för tåg söderifrån / uppspår.

Om det är samma Huvudspår i båda riktningarna. Finns det någon speciell regel då vid tågmöte, att t.ex. nedspår alltid har företräde in på huvudspåret eller tvärtom. Eller är det frågan, först till kvarn som gäller. Alltså vilket tåg som anländer till stationsområdet först.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Huvudspår.jpg (15.5 KB, 181 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 13:05   #2
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
.
Är det samma Huvudspår, rätt igenom stationen. Oavsett om man kommer norrifrån eller söderifrån. Se t.ex. min vackra skiss.
Samma rakt igenom om det är enkelspår på båda sidor om stationen, är det enkelspår bara på ena sidan om stationen brukar det "rakaste" spåret räknas som huvudspår.


Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Om det är samma Huvudspår i båda riktningarna. Finns det någon speciell regel då vid tågmöte, att t.ex. nedspår alltid har företräde in på huvudspåret eller tvärtom. Eller är det frågan, först till kvarn som gäller. Alltså vilket tåg som anländer till stationsområdet först.
Det varierar. Oftast finns det en graf som fastställer vem som skall gå först, är det ett möte så brukar första tåget tas in på sidan om det inte är olämpligt av någon anledning. Ibland ligger det fast vilket spår som skall användas om det t.ex. är resandeutbyte på stationen, att ett visst spår alltid används i riktning mot A-stad.
__________________

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2011-08-27 klockan 13:06.
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 17:41   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
Det varierar. Oftast finns det en graf som fastställer vem som skall gå först, är det ett möte så brukar första tåget tas in på sidan om det inte är olämpligt av någon anledning. Ibland ligger det fast vilket spår som skall användas om det t.ex. är resandeutbyte på stationen, att ett visst spår alltid används i riktning mot A-stad.
Tack.

Låter logiskt, att tåget som var först till kvarn. Får ta sidospåret, då är det bara, är att släppa förbi det andra tåget på huvudspåret, utan en massa krångel.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 22:29   #4
Andreas
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sweden
Inlägg: 907
Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Skicka ett meddelande via Skype™ till Andreas
Standard

Men det är ungefär som tågen mellan Malmö - Ystad. I Svedala så är där ju dubbelspårigt på stationen men sträckan är bara på ett spår.

Där kommer alltid tåget från Malmö in på "sidospåret" medan det alltid är Ystadtåget som kommer in på stationens "huvudspår".

Vet inte om det är uppgjort att det alltid ska göra så eller ej.
__________________
MVH Andreas

Blogg : http://oxiepagen.wordpress.com
Andreas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 15:58   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Om det är enkelspår på linjen så är det ett spår som är "huvudtågspår" genom stationen.
Om det är dubbelspår på linjen så är det två "huvudtågspår" genom stationen.
Om det är fyrspår på linjen så är det fyra "huvudtågspår" genom stationen.

Och detta oavsett vilken riktning tågen kör. Lägg alltid tågvägen (växlar) för dessa tågspår i Surveyor.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 20:57   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Åtminstonde i äldre regelverk, tillexempel säo av 1950 års modell så anges det i tjänste tidtabellen vilket spår varje tåg skall tas in på. Om detta inte stämmer med vad infartsignalen, man hade vid den här tiden i princip tågvägssignalering. Så är det bara att stanna, för antagligen ligger det då infart emot det andra tåget. Om spårändringen är känd vid avgång ifrån föregående bevakade station så offerter föraren.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009