![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Hur är det egentligen med Huvudspår genom en station vid enkelspår.
Är det samma Huvudspår, rätt igenom stationen. Oavsett om man kommer norrifrån eller söderifrån. Eller är det ett huvudspår norrifrån och ett söderifrån? Se t.ex. min vackra skiss. Spår 4 rakt igenom i båda riktningarna eller som i mitt färgschema t.ex spår 4 Huvudspår för dom som kommer norrifrån / nerspår och spår 5 Huvudspår för tåg söderifrån / uppspår. Om det är samma Huvudspår i båda riktningarna. Finns det någon speciell regel då vid tågmöte, att t.ex. nedspår alltid har företräde in på huvudspåret eller tvärtom. Eller är det frågan, först till kvarn som gäller. Alltså vilket tåg som anländer till stationsområdet först.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
Citat:
__________________
![]() M.v.h Rojje Senast redigerad av Rojje den 2011-08-27 klockan 13:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Låter logiskt, att tåget som var först till kvarn. Får ta sidospåret, då är det bara, är att släppa förbi det andra tåget på huvudspåret, utan en massa krångel.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Men det är ungefär som tågen mellan Malmö - Ystad. I Svedala så är där ju dubbelspårigt på stationen men sträckan är bara på ett spår.
Där kommer alltid tåget från Malmö in på "sidospåret" medan det alltid är Ystadtåget som kommer in på stationens "huvudspår". Vet inte om det är uppgjort att det alltid ska göra så eller ej. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Om det är enkelspår på linjen så är det ett spår som är "huvudtågspår" genom stationen.
Om det är dubbelspår på linjen så är det två "huvudtågspår" genom stationen. Om det är fyrspår på linjen så är det fyra "huvudtågspår" genom stationen. Och detta oavsett vilken riktning tågen kör. Lägg alltid tågvägen (växlar) för dessa tågspår i Surveyor.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Åtminstonde i äldre regelverk, tillexempel säo av 1950 års modell så anges det i tjänste tidtabellen vilket spår varje tåg skall tas in på. Om detta inte stämmer med vad infartsignalen, man hade vid den här tiden i princip tågvägssignalering. Så är det bara att stanna, för antagligen ligger det då infart emot det andra tåget. Om spårändringen är känd vid avgång ifrån föregående bevakade station så offerter föraren.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |