![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Har just inlett ett samarbete med Ekan att utrusta den vackert fototexturerade stationen Hällvattnet med valbart stationsnamn, nightmesh, skorstensrök och kanske mer. Tekniken är enkel men tar lite tid:
1. Jag konverterar im-filen till en mesh, 2. Jag importerar den till byggprogrammet och där lägger man in texturer, attachments för stationsnamn och skorstensrök samt de blanka stationsskyltarna. 3. Sedan vidtar arbetet med att framställa en nightmesh. Jag ritar rektanglar för alla fönsterglas som skall lysa, gör plan av dom och flyttar dom 1 cm utanför väggarna. Annat som skall lysa på natten polygonklonar jag direkt från mesherna och flyttar sen ut 1 cm från ytorna (t.ex. lampor, klocka och ev. belysta skyltar. 4.Sen sparar jag allt som tillhör "night" till en ny fil, night.gmax. Den kan jag sen jobba vidare med och texturera och finjustera. Läget efter steg 4: