![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Det går så sakteliga framåt. Inga takter som vårat proffs!
Får väl "skylla" på att man jobbar.....men kul är det. Saknas fortfarande några detaljer(Omkastar detaljer) och texturering av drivhjul och vevstakar m.m. Tycker verkligen att det är ett IMPONERANDE lok. Betänk att A loken började byggas från 1906 , dock då endast med 2 drivhjul + ett bakre löphjul. En annan sak är att under uttestandet av loken kom man upp i 137,5 km/timmen! Flera A lok kom senare att byggas om till 3 drivhjul för att minska på slirningarna. T.ex byggdes A 1004 om 1930: A. 3 drivhjul B. Ny panna, BGb => A2 1004 Har fått "ärva" många järnvägsböcker efter min far där jag kunnat läsa om detta. Bifogar också en bild av A2 1004 i Gävle från 1953. Kolla också hur perfekt den tyska tendern passar till loket. PS. Såg just att LAN börjar ladda ned sina fina ånglok. Det blir en tidig julafton i år!!!!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej Vovven
Det ser mycket lovande ut ![]() ![]() Tänk vad mycket det har hänt på lokfronfen bara på det kanappa år jag har varit med på forumet. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
En så här dag är ju som gjord för Trainz utveckling. Tusan vad mycket man hinner med
när vädret inte lockar till några utomhus aktiviteter. Har nu satt A tendern på spår men märk väl att den bara är grund färgad ännu så länge. Viktigast är ju att den går att ladda ned i Trainz och att den rör på sig som förväntat, men som väntat finns det massor av detaljer att rätta till. Detta innebär ju inga större svårigheter utan bara en portion tålmodighet bl.a till att hitta lämpliga texturer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Behöver du delar så har jag en del om du vill ha, men du ser ut att klara dig utmärkt själv märker jag.
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Nu blir det ett uppehåll över jul och nyår så:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Vajjert
![]() God jul, å gott nytt på dej själv ![]()
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
När jag skulle koppla in TV-n mot min PC via HDMI kabeln så kraschade min databas i Trainz (Hur nu detta kan ske!!!!!). "Repair" hjälpte inte, så jag fick ominstallera TS2010, så det tog ju sin tid.
Nu är jag mer aktsam och startar upp TS2010 först då HDMI förbindelsen mellan PC och TV är igång. Man vill ju OCKSÅ HÖRA när ångloken KÖR, vilket TV ljudet demonstrerar. Annars så närmar sig A2 loket slutdelen med endast lite detaljer kvar: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Mycket vackert! Ser fram emot detta lok!
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Jag har alltid varit fascinerad av ånglok, kanske beroende på att jag endast var några månader gammal när jag åkte på ett ånglok första gången!
Av vatten och kol eller ved eller torv få loket att röra på sig, lukta ljuvligt, stånka och ryka = LEVANDE VÄSEN! Det är grejer det, eller hur LAn! Heder åt alla som håller igång våra ånglok på Sveriges järnvägsmuséer. Annars så är A2 1004 så gott som klart för nedladdning. Bifogas några bilder från sista provkörningarna. PS. Spyfrog: Jag har med avsikt avhållit mig från yttercylindrade ånglok, eftersom jag slet fruktansvärt med mitt första ånglok och fortfarande slickar såren efter denna pärs. Men, förr eller senare så........ |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Jag får inte till kopplet på A2 loket. Se blåmarkerade på bilden.
Luftslangen hänger ut! Har nån råket ut för samma problem eller vet varför?????? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Är det nån som på rak arm kan lösa följande problem (Påtalat av EKV):
Kolla bakre boggien på A lokets tender under rörelse och ni kommer att se att hjulen rör sig i fel riktning!!!! Varför???? Jag använder ju samma boggie även som främre hjulpar och dessa går åt rätt håll. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
[quote=vovven47;256759]En ny version av tender kroppen där nu samtliga hjul rullar åt rätt håll:
Mycket fin maskin du byggt vovven47!!! Och a.bog1 och hur den skall vridas kan du nu märker jag! Tack för detta! Är shotet du visar på luftslangarna från Surveyor så är det förklarligt men om det är från driver blir Svenolov orolig!
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-02-21 klockan 20:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
|
![]()
[quote=lan;256838]
Citat:
eller vad tror du? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Reset X-form har ingenting med detta problemet att göra. Att det ser ut sådär i Surveyor får man leva med, det är scriptet som inte får information om hur fordon kopplas/avkopplas korrekt, eftersom de kan flyttas på ett helt annat sätt är vad som är normalt för ett tåg (bortsett från modelltåg förstås). Om du kör i driver bör det fungera korrekt dock, annars har du något fel i configen gissar jag på.